Világháborúk Múzeuma
Egy értékes gyűjtemény a Balaton déli partján

Aki a Somogy vármegyei Zamárdi településen jár, és érdekli a
történelem, különösképpen az első- és második világháború időszaka, annak igen
érdekes csemege lehet a 7-es főút mellett található Világháborúk Múzeuma.
Alapítója, Tarr Péter zamárdi történelemtanár, aki már gyermekkora óta
érdeklődik a téma iránt, és gyűjt mindenféle érdekes relikviát. Ez a szenvedély
azonban nem öncélú. Azzal, hogy tárlatát létrehozta, lehetővé vált, hogy bárki
megtekinthesse a kiállított tárgyakat, sőt történetükről is elmesél mindent az
érdeklődő látogatóknak. Tavaly nyáron volt szerencsém meglátogatni a múzeumot.
Számos fénykép és tárgyi emlék mutatta be az első és második világháború
idejét. Fegyverek, egyenruhák, kiegészítők, táblák amerre a szem ellát.
Érkezésemkor reménykedtem, hogy repüléssel kapcsolatos relikviákat is láthatok
majd és nem is kellett csalódnom! Mindjárt a kiállító terembe belépve egy
repülés-barát számára nagyon ismerős dolog vonzotta magára a tekintetet: egy
Pratt&Whitney R-1830 csillagmotor! Ez az 1200 LE-s erőforrás egykoron egy
B-24 Liberator bombázót emelt a levegőbe három másik társával együtt. Az
amerikai gép 1945 februárjában hajtott végre kényszerleszállást Somogyegres és
Bedegkér határában. Az eseményt a legénység túlélte. A hajtóművet a környékbeliek
"valamire jó lesz" alapon leszerelték és magukkal vitték. A Liberator a 464.
bombázó csoport 778. századához tartozott, beceneve "Ruthia the Raider"volt. A
motorra Tarr Péter egy helybéli baromfiudvarban akadt rá. Előkerült a gép egyik
oldalsó lemezborítása is, melyet egy silógödör lefedésére használtak. A bejárat
fölé nézve újabb érdekességet szúrtam ki: egy ledobható póttatályt. Mint a
kiállítás alapítójától megtudtam, egykoron egy amerikai P-38-as Lightning
vadászgép alatt lógott. Szintén ennek a típusnak a pilótát védő hátpáncélja is
megtekinthető kicsivel arrébb. Érdekes a kb. 20 fokos szögben meggörbült csövű
12,7 mm-es Browning fedélzeti géppuska, melyhez még befűzött lövedékek is
tartoznak. De nem csak az amerikai légierőre utaló maradványok tekinthetők itt
meg. A Liberator motorja mellett két meggörbült légcsavartoll hever, melyet
távolról a bombázóhoz tartozónak véltem, de tévedtem. Azok ugyanis egy orosz
Iljusin IL-2 Sturmovik csatarepülőgépé voltak. Hazánkban – főleg a háború utolsó szakaszában – elég sok ilyen gépet vetettek be. Szintén a szovjet légierő
használta azt az amerikai gyártmányú B-25 Mitchell bombázót, melynek egyik
légcsavarlapátja és szárnylemez borítása is kiállításra került a múzeumban. Ez
utóbbi érdekessége, hogy látható rajta az amerikai felségjelzés egy darabja - a
fehér csillag -, melyet az oroszok vörösre festettek át. A Lend-Lease
kölcsönbérleti szerződés kereteiben ugyanis nyugati repülőgépeket – így
B-25-öst is – kapott a Szovjetunió. Végül, de nem utolsó sorban a tengelyhatalmak
repülőgépeinek tartozékait is megtekinthetjük a tárlaton. Helyet kapott ugyanis
egy német Focke-Wulf FW-190 vadászgép légcsavartoll is (rajta még az eredeti
zöld festés!), melyen mindössze felületi karcolások láthatók. Kissé megbújt, de
az avatott szemnek azonnal feltűnik egy másik érdekes alkatrész: egy
Messerschmitt Bf-109 vadászgép többrétegű üléspáncélja is. A vitrinekben pedig
több orosz és angolszász repülőgép műszerét láthatjuk, rajtuk még 80 év
távlatából is jól kivehető az eredeti skála beosztás.
Összességében elmondható, hogy a Világháborúk Múzeuma érdekes célpontja lehet
balatoni kirándulásunknak, különösen ha bővíteni szeretnénk történelmi
ismereteinket, vagy csak megtekintenénk múltunk egy szeletének tárgyi emlékeit.

B-25 és FW-190 légcsavartollak

B-24 Liberator bombázó motorja

P-38 Lightning vadászgép póttartálya

B-25 bombázó lemezborítása
Szöveg és fotó: László Tamás (blog-szerző)
Hálás köszönet Tarr Péternek, akinek segítsége nélkül ez a cikk nem születhetett volna meg!