Szemben a túlerővel
Nagy Kornél főhadnagy és Kuthy István őrnagy emberfeletti küzdelme

1944. április 3-án a II. világháború során először érte
bombatámadás Budapestet. Korábban is elő fordult, hogy egy-két bombázó
tévedésből, vagy vészoldás miatt Magyarország területére szórt halálos terhéből,
de ezek nem okoztak jelentős károkat. Azonban ezúttal más volt a helyzet. Ezen a
napon az amerikai légierő egy tervezett, szisztematikus támadást intézett a
fővárosi célpontok ellen (Dunai Repülőgépgyár rt., fővárosi rendezőpályaudvar,
tartalék célobjektumok). A rajtaütés során a 15. légi hadsereg 180 db B-17-es és
B-24-es bombázója érkezett olaszországi támaszpontjukról a magyar légtérbe 137
db P-38 és P-47 vadászgép kíséretében. Elhárításukra magyar és német
vadászgépeket küldtek. Ennek a heves légi küzdelemnek lett résztvevője az egyik
Ferihegyről felszállt Messerschmitt Me-210Ca gyorsbombázó személyzete.
A riadóstart után a két gép közül az egyik fegyverhiba miatt visszafordult és
leszállt. Nagy Kornél főhadnagy (a tököli Repülő Átvételi Bizottság pilótája)
és lövésze, Kuthy István őrmester azonban egyenesen a támadókötelék irányába
repült. Hamarosan azonban szembesültek azzal a keserű ténnyel, – amit aztán a magyar vadászoknak a
későbbiek során meg kellett szokniuk – hogy az amerikaiak nyomasztó számbeli fölényben
vannak velük szemben. De ekkor már benne is voltak a harcok sűrűjében, ugyanis
még meg sem tudták közelíteni a bombázókat, máris egy csapatnyi P-38 Lightning
vadászgép "vette kezelésbe" őket. Veszett fordulózás, nyaktörő manőverek
következtek, de az amerikaiak nem tágítottak. Szerencséjük tovább fogyott,
amikor Kuthy őrmester jelezte, hogy géppuskái nem működnek. Ezt az ellenséges
pilóták is észrevették és még magabiztosabban üldözték az immáron hátulról
védtelen 210-est. Nagy Kornél földközelbe nyomta a gépet és a háztetőket és
lombkoronákat "átugrálva" igyekezett lerázni a Lightning-eket. Már-már úgy tűnt sikerülhet
is, amikor a jobb motort találat érte és megsérült a pilóta jobb karja is. A
tehetetlenül vergődő magyar gépnek ekkor a maradék esélye is elfogyott. Már csak
a mielőbbi kényszerleszállás jöhetett szóba…
Egy újabb sorozat a Kornél előtti páncélüveget zúzta szét, melynek szilánkjai a
pilóta arcába csapódtak, és bal szemére azonnal elvesztette a látását, valamint bal
karján is találatot kapott. Végre talált egy leszállásra alkalmas területet és a működő motort is leállítva hasra szállt a Me-210-essel. De a
halálos cirkusznak még nem volt vége, sőt most kezdődött csak igazán! A földre
kényszerült gépre az amerikaiak céllövészetet rendeztek. A roncsból kikászálódó
Kornél látta, hogy bajtársa olyan súlyos lövéseket kapott, hogy életét már nem
lehet megmenteni…a sajátját még talán. Nem sok ideje volt ezen elmélkedni, mert
a P-38-asok már a következő rácsapásra fordultak. Egy nem túl távoli
biztonságosnak tűnő fedezékből nézte végig, ahogy gépét az ellenséges vadászok
szitává lövik, majd dolguk végeztével távoznak.
Nagy Kornélnak szerencséje volt, mert bár egyik szemére végleg megvakult,
túlélte a háborút és később még a repülést is folytathatta. Nem is akármilyen
eredménnyel, hiszen az 1948-ban megrendezett győri Centenáriumi vitorlázó
repülő versenyen dobogós helyezést ért el. A légicsatában elhunyt Kuthy István
őrmestert hősi halottként temették el.
szöveg és grafika: László Tamás (blog-szerző)
(az írás forrásai: https://nemzeti.net/magyarorszag-szisztematikus-terrorbombazasa-1944-ben-14695495.html, Tobak Tibor: Pumák égen földön)
