Somogy a levegőből - 3. rész: Kaposvár
Kaposvár Somogy vármegye és járás székhelye. Lakossága kb.
60 000 fő. A német ajkúak időnként Koppisch-ként, vagy Ruppertsburg-ként hivatkoztak
rá. Az első írásos dokumentumokban az 1000-es évek elején tűnik fel a település
neve. 1061-től már jelentős egyházi központ. Már ekkoriban állt egy kezdetleges
fa erődítmény a területen, de az igazi tégla várat csak a 13. században
éptették fel. Később folyamatosan fejlesztették az építményt, mely a törökkel
vívott harcok során fontos szerepet játszott a terület védelmében. 1555-ben a
Tojgun pasa által vezetett seregek elfoglalták a várat, és – a többszöri
visszafoglalására tett kísérletek ellenére
- 1868-ig megszállás alatt tartották. Az 1700-as évek elején nagy részét
lerombolták.
1749-től Kaposvár Somogy vármegye székhelye. A kereskedelem és az ipar is
ekkoriban lendül fel a környéken. Az 1800-as évektől az infrastruktúra is
fejlődésnek indult, 1872-ben már vasúti összeköttetés volt a környező
városokkal. Az ekkor épült kis állomást 27 évvel később egy nagy, modern
utas-fogadó épület váltotta fel. A 20.század fordulóján itt működött az ország
egyik legismertebb sörgyára is (Első Kaposvári Sörgyár Rt.), mely az 1930-as
évek elején tönkre ment. A második világháború idején már ipari központ. Legnagyobb jelentőséggel a cukorgyár bírt, melyhez
később egy konzervgyár is társult. A szocializmus idején további
iparilétesítményeket alapítottak, melyek nagy része a rendszerváltást követő időszakban
teljesen leépült. Az utóbbi10-15 évben ismét jelentős infrastrukturális
beruházások kezdődtek a városban és folyamatosan bővül az ipari park is. Kaposvár
1990-óta megyei jogú város, három évvel később pedig püspökségi székhely.
Repüléstörténeti vonatkozás:
1929-ben a SACERO (Somogy megyei Automobil Club repüléssel foglalkozó része)
tagjai Bernárd Mátyás ny.állományú alezrdes és vitéz Hefty Frigyes pilóta
vezetésével kijelölték a Kaposvártól délre lévő dombok egyikén az újonnan
alapítandó vitorlázó repülőtér helyét és nemsokára már repülő növendékek
sokasága hasította az eget sikló szerkezeteikkel. A hely később a Hangárdomb
nevet viselte.
A taszári repülőtér szintén ebben az időben létesült és később a Dunántúl egyik legfontosabb katonai légi bázisa lett.
Az 1950-es évek elején elkezdték építeni a közeli településen – Kaposújlakon –
a polgári repülőteret, mely egy időben még belföldi utasszállítógépeket is fogadott, és
azóta is otthont ad a mezőgazdasági és
kisgépes repülésnek.
Szöveg és kép: László Tamás (blog-szerző)
Köszönet a légi fotó-lehetőségért Schauer Rudolfnak és Schauer Norbertnek!


