Repülő furcsaságok - I.Rész
Az oroszok "háromszög-helikoptere"

Az 1970-es évek közepén az oroszok a szibériai területeken
egyre nagyobb mennyiségben folytattak nyersanyag-kitermelési munkálatokat. Az
erre épülő infrastruktúra kialakításához nélkülözhetetlenekké váltak a nagy teherbírású
robosztus helikopterek. A meglévő MI-6-os, MI-10-es és az akkoriban
kifejlesztett MI-26-os gépek igen nagy szállítókapacitással rendelkeztek, de a
szovjet mérnökök úgy gondolták lehetne ezt még fokozni. A pártvezetésnek is
imponált, hogy egy újabb grandiózus projektbe vágjanak, így megbízták a MIL
tervezőirodát és a CAGI-t (Központi Aero - és Hidrodinamikai Kutatóintézet),
hogy tervezzék meg a világ legnagyobb helikopterét.
Több féle szerkezeti kialakítást megálmodtak a szakemberek, végül egy igen
érdekes formában állapodtak meg. A gép felülnézetből egy háromszögre
hasonlított, csúcsainál alakították ki a hajtóműveket és a nyolclapátos rotorok
meghajtását. Az elülső csomópontban kapott helyet a pilótafülke, melyben két
pilóta, egy fedélzeti mérnök és a darukezelő kapott helyet. A MI-32-es
típusjelzésű helikoptert elsősorban nehéz eszközök külső függesztéses
teheremelésére kívánták használni. Az elméleti számítások elvégzése után
megépítették a szerkezet méretarányos szélcsatorna makettjét. A Marat N.
Tiscsenko által vezetett mérnöki gárda szerint a helikopterrel akár 140 tonnás
terhet is lehetett szállítani, köszönhetően a MI-26-ostól kölcsönzött 6 darab
hajtóműnek (csomópontokon 2 erőforrás).
1980-ra a tervezési munkálatok befejeződtek és következett a kivitelezési
fázis, ám innentől kezdve a folyamat lelassult, majd néhány évvel később a
Szovjetunió szétesése idején a projektet végleg törölték. A nem mindennapi
helikopter így végül a tervezőasztalon maradt és sohasem derült ki mennyire
lett volna életképes tervezet a valóságban. Hasonló kivitelű légijárművet azóta
sem terveztek.
Szöveg és grafika: László Tamás (blog-szerző)
A MI-32 műszaki adatai (elméleti számítások alapján):

Hajtómű: 6db ZMKB Progress D-136 gázturbina (6x 11.400 LE)
Törzs magassága: 4,3 m
Törzs hossz: 40, 5 m
Törzs szélessége: 36 m
Rotorátmérő: 30 m
Legnagyobb sebesség: 230 km/h
Szolgálati csúcsmagasság: 4000 m
Üres tömeg: 135 tonna
Hatótávolság: 1200 km