Repülő furcsaságok - I.Rész

2023.11.28

Az oroszok "háromszög-helikoptere"

Az 1970-es évek közepén az oroszok a szibériai területeken egyre nagyobb mennyiségben folytattak nyersanyag-kitermelési munkálatokat. Az erre épülő infrastruktúra kialakításához nélkülözhetetlenekké váltak a nagy teherbírású robosztus helikopterek. A meglévő MI-6-os, MI-10-es és az akkoriban kifejlesztett MI-26-os gépek igen nagy szállítókapacitással rendelkeztek, de a szovjet mérnökök úgy gondolták lehetne ezt még fokozni. A pártvezetésnek is imponált, hogy egy újabb grandiózus projektbe vágjanak, így megbízták a MIL tervezőirodát és a CAGI-t (Központi Aero - és Hidrodinamikai Kutatóintézet), hogy tervezzék meg a világ legnagyobb helikopterét.
Több féle szerkezeti kialakítást megálmodtak a szakemberek, végül egy igen érdekes formában állapodtak meg. A gép felülnézetből egy háromszögre hasonlított, csúcsainál alakították ki a hajtóműveket és a nyolclapátos rotorok meghajtását. Az elülső csomópontban kapott helyet a pilótafülke, melyben két pilóta, egy fedélzeti mérnök és a darukezelő kapott helyet. A MI-32-es típusjelzésű helikoptert elsősorban nehéz eszközök külső függesztéses teheremelésére kívánták használni. Az elméleti számítások elvégzése után megépítették a szerkezet méretarányos szélcsatorna makettjét. A Marat N. Tiscsenko által vezetett mérnöki gárda szerint a helikopterrel akár 140 tonnás terhet is lehetett szállítani, köszönhetően a MI-26-ostól kölcsönzött 6 darab hajtóműnek (csomópontokon 2 erőforrás).
1980-ra a tervezési munkálatok befejeződtek és következett a kivitelezési fázis, ám innentől kezdve a folyamat lelassult, majd néhány évvel később a Szovjetunió szétesése idején a projektet végleg törölték. A nem mindennapi helikopter így végül a tervezőasztalon maradt és sohasem derült ki mennyire lett volna életképes tervezet a valóságban. Hasonló kivitelű légijárművet azóta sem terveztek.

Szöveg és grafika: a szerző

A MI-32 műszaki adatai (elméleti számítások alapján):

Hajtómű: 6db ZMKB Progress D-136 gázturbina (6x 11.400 LE)
Törzs magassága: 4,3 m
Törzs hossz: 40, 5 m
Törzs szélessége: 36 m
Rotorátmérő: 30 m
Legnagyobb sebesség: 230 km/h
Szolgálati csúcsmagasság: 4000 m
Üres tömeg: 135 tonna
Hatótávolság: 1200 km

© 2023 László Tamás
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el