Mentőhelikopterek Magyarországon

A szervezett légimentés hazánkban 1958. január 2-án vette kezdetét, amikor Dr. Oravecz Béla javaslatára az Országos Mentőszolgálat
égisze alatt megszületett a Légi Betegszálltó Csoport. Ez előtt is végeztek
esetileg betegszállítást repülőgéppel, de a Wittinger Kálmán főpilóta által
irányított szervezet már sokkal hatékonyabban bonyolította le a feladatot.
Kezdetben a hadseregtől átvett Jak-12-es típusok álltak rendelkezésre, majd az
évek múlásával egyre modernebb gépek kerültek beszerzésre (Aero 45, Super Aero
45, L-200D Morava, AN-2, PC-6 Turbo Porter, L-410UVP).
Az 1970-es évek végén megkezdődtek az egyeztetések arról, hogy a flottát
helikopterekkel is ki kellene bővíteni, mert így a mentést/betegszállítást ott
is végre lehet hajtani, ahol nincs kiépített repülőtér. 1980-ban megérkezett az
első két lengyel gyártású MI-2-es típusú forgószárnyas, amit két évvel később
még egy példány követett (HA-BCA, -BCB, -BCD). A gépeket eset/rohamkocsi
felszereltséggel látták el. A rendszerváltás körüli években két
magánvállalkozás is megpróbálkozott a légimentéssel. Az Aerocaritas a
Repülőgépes Szolgálattól bérelt amerikai gyártású MD-500-asokkal, majd
MI-2-esekkel látta el a feladatát a kilencvenes évek végéig. A pécsi székhelyű
For Life vállalkozás szintén MI-2-esekkel és orosz Kamov KA-26-os
helikopterekkel szállította a betegeket. Az ezredforduló környékén ez utóbbi
cég is megszűnt. Hajdú-Bihar megyében is alapítványi alapon működött egy Kamov,
majd egy MI-2-es. Többszöri átszervezést követően a nem megfelelő anyagi
feltételek miatt ezek a próbálkozások is kérészéletűnek bizonyultak.
1991-ben az Országos Mentőszolgálat egy francia gyártású AS-350B Ecureuil
(Mókus) típussal bővítette a gépparkot, amit 1992-ben és 1994-ben követett még
egy-egy példány (HA-BDA,-BDB,-BDC). A jóindulatú, megbízható helikopterek
2016-ig szolgálták a légimentést, majd kettő közülük a katonasághoz került
kiképző feladatkörben (A HA-BDC egy baleset során megsérült, nem javították meg).
1993-2005 végéig a mentőhelikoptereket a
BASe (Budapest Aircraft Service) kft. üzemeltette.
2000-ben az OMSZ ismét MI-2-eseket szerzett be, melyeket korábban a hadsereg
használt. Ezekkel hat éven keresztül
folytattak mentő és szállító bevetéseket, majd folyamatosan selejtezésre
kerültek.
2006 márciusában, majd a következő évben ismét új típussal bővült a légimentés:
az év elején alakult OMSZ Légimentő KHT (később: Magyar Légimentő Nonprofit
Kft.) hét darab német-francia EC-135T2 típusú forgószárnyast bérelt az osztrák
ÖAMTC mentő egyesülettől. A gépek igen sikeres pályafutást tudhattak maguk
mögött, a személyzetek hamar megkedvelték a helikoptert. A 12 év alatt sajnos
azonban egy tragikus kimenetelű baleset is történt. 2008. július 31-én a HA-ECE
lajstromjelű helikopter Kiskunlacháza közelében lezuhant, aminek következtében
a pilóta és az ápoló életét vesztette, az orvos, a szállított beteg és
hozzátartozója sérülésekkel megúszták az eseményt.
2019-ben a gépeket visszaadták az osztrákoknak, és még ebben az évben
megérkezett a Norvégiából vásárolt 9 darab szintén EC-135 (ezek P2+ variánsok).
Jelenleg 7 légibázisról üzemelnek a gépek Budaörs, Szekszárd, Sármellék (a
közeljövőben Marcali veszi át a helyét), Debrecen, Szentes, Balatonfüred,
Miskolc. A mentőhelikopterekkel az egész ország területén végeznek mentési és
betegszállítási feladatokat megfelelő látási és időjárási viszonyok esetén.

Balra fent: Mi-2-es helikopter leszállás után Pécs-Pogány repülőterén

Jobbra fent: AS-350 Ecureuil a budaörsi hangárban
A címképen egy EC-135P2+ helikopter látható
A https://www.youtube.com/@TamasLaszlo-83 linkre kattintva néhány videót találhatsz az EC-135-ös mentőhelikopterről.
Szöveg, fotó: László Tamás ( blog-szerző)