Látványosságok égen-földön...Börgöndön!

2024.09.10



"Pezsgett" az égbolt a 2024. szeptember 8-án megrendezett 29. börgöndi repülőnapon. Az Albatrosz Repülő Egyesület által szervezett eseményen a látogatók több földi és légi bemutatót megtekinthettek. A megnyitót követően egy rövid megemlékezést tartottak a tavalyi rendezvény során légi balesetben elhunyt Rózsavölgyi Vilmosra és Rózsavölgyi Árpádra. Mint a hírekből is ismeretes, a T-28-as repülőgépet vezető pilóták (apa és fia) az egyik manőver során a földbe csapódtak és azonnal életüket vesztették. A "Trojan" ráadásul egy a repülőtér közelében parkoló autó mellé zuhant, megsebesítve annak négy utasát. 

Balra fent: az elhunyt pilóták emlékműve, jobbra fent: a Magyar Honvédség H-145M kutató-mentő helikoptere.


Az időjárás még a nyári kánikulát idézte, időnként felerősödő délies széllel, de ez utóbbi sem nagyon zavarta a programokat. Egyetlen negatívumként talán azt lehetne felhozni, hogy a délelőtti légi bemutatók nagy része nem túl jó fényviszonyok között zajlott (ellenfény), így nem volt egyszerű jó minőségű fénykép- és videofelvételt készíteni. Ez persze nem róható fel a szervezőknek, hiszen a repüléseket csak a megadott légtérben végezhették. A délutáni órákban szerencsére ez a probléma a Nap vándorlásának köszönhetően megoldódott. A vendégek különleges repülőgép- és helikopter típusokat láthattak földön és a levegőben. A megnyitó után nem sokkal el is kezdődtek a légi bemutatók. Elsőként egy H-145M helikopter mutatta meg magát a nagyközönségnek. Látványos áthúzásokat, harcászati manővereket láthattak a laikus és a szakértő szemek. Nem kevésbé volt izgalmas a jó öreg Kamov KA-26-os mezőgazdasági helikopter repülése sem. A géppel pilótája szemléltette azokat a standard-fordulókat, amiket a gabona-permetezés során alkalmaznak a hatékonyság növelése érdekében. A repülőnapon légi akrobatikában sem volt hiány! Ezt a műfajt képviselte a magyar tervezésű GenPro, az orosz Jak-52-es és a Jak-55 műrepülőgépek. A honvédség szürke Zlin 242L kiképző repülőgépe szintén látványos figurákat mutatott be. Imreh Lajos Mi-2-esével szintén ámulatba ejtette a nézőket. "Lujó" úgy pörgött-forgott a közel 3 tonnás helikopterrel, mintha az egy kis modell lenne. A látványt füsttel és tűzijátékkal tarkított show-elemek tetézték. Sokak szívét megdobogtatta a legidősebb fellépő, a kétmotoros Li-2-es utasszállító. A Goldtimer Alapítvány által felújított gép az egyetlen ilyen típus a világon, ami repülőképes állapotban van. Minden bel- és külföldi bemutatója osztatlan sikert arat!

Balra fent: az egyik nagy közönség-kedvenc, a LI-2-es, mögötte a rendőrség MD-902 Explorer helikoptere, jobbra fent: Imre "Lujó" feltűnő festésű MI-2-ese. 


Feltűnő jelenség volt a fekete színű sugárhajtásos kiképzőgép, az L-29 "Delfin"is. Az 1971-ben gyártott repülőnek nem jelentett komolyabb kihívást, hogy füves kifutópályáról kellett üzemelni.
Nagy büszkeségünkre további két új magyar tervezésű légijármű is megjelent Börgöndön. Az egyik az Altus motoros vitorlázógép, a másik pedig a Hungarocopter helikopter volt. Kiváló teljesítménymutatóik miatt mindegyik hazai fejlesztés előtt ígéretes jövő áll export terén is. Aki figyelmes volt, még a Li-2-es mögött "megbújó" rendőrségi MD-902-est is észre vehette. A NOTAR (farokrotor nélküli) kialakítású helikopter sajnos csak körülbelül a repülőnap közepéig tartózkodott a helyszínen, majd egy látványos kör megtétele után búcsúzott a közönségtől.

A földi bemutatók során a látogatók megismerkedhettek a karate küzdősport egyes fogásaival, a katonai sátrakban láthattak drónokat, különleges műveleti eszközöket. Az autók szerelmesei is megtalálhatták kedvenceiket, mivel katonai és oldtimer gépjárművek is képviseltették magukat a rendezvényen. A modellező sátornál néhány igen érdekes kis repülőgépet lehetett megtekinteni. Közöttük volt olyan is, melyet lekicsinyített gázturbina hajtott. A szervezők a hangárt is megnyitották a nagyérdemű előtt. Ide belépve kissé zsúfolt, de annál érdekesebb látvány tárult az ember szeme elé. Többek között olyan ritka régi típusokat állítottak ki, mint a MIL Mi-1 katonai helikopter, a MIG-15 sugárhajtású vadászgép, vagy éppen az építés alatt álló "Nemere" oldtimer vitrolázógép, melynek eredetijét az 1930-as években Rotter Lajos tervező csapata építette az 1936-os berlini olimpiára. Bizony abban az időben a vitorlázórepülés is versenyszám volt! A hangárban is állt egy MI-2-es, amibe – a gyerekek legnagyobb örömére – be lehetett ülni. Aki megéhezett, megszomjazott, a számos kis büfé egyikében találhatott kedvére való ételeket, italokat, édességeket.

Balra fent: a KA-26-os könnyed "légi balettja", jobbra fent: a GenPro látványos műrepülése sokakat ámulatba ejtett.


A bemutatók között a fellegekbe vágyók sétarepülésen is részt vehettek a Fly-Coop Kft. AN-2-es repülőgépével, valamint AS-355 és R-44-es helikoptereivel. A blog szerkesztője is megcsodálhatta Székesfehérvár környékét a gyönyörű kéthajtóműves Ecureuil-ből.

Összességében elmondható, hogy idén ismét kiváló rendezvényt hoztak össze a szervezők, reméljük jövőre a kerek 30. évforduló alkalmából ismét fantasztikus repülő szerkezeteket csodálhatunk meg.

Balra fent: a futurisztikus külsejű Hungarocopter, jobbra fent: Jakok egymás között (Jak-55 és Jak-52).

Balra fent: a szép vonalú L-29-es, jobbra fent: készül a "Nemere" teljesítmény-vitorlázó replikája.

Balra fent: Székesfehérvár az AS-355-ös helikopterből, jobbra fent: a Robinson R-44-es is szép számmal hordta az utasokat.

Balra fent: a honvédség Zlin 242L kiképző repülőgépe, jobbra fent: a rendezvényre látogatók a katonai drónokkal is megismerkedhettek.


Szöveg, fotó: a blog-szerző
A repülőnapon résztvevő légijárművekről a https://www.youtube.com/@TamasLaszlo-83 oldalon találhatsz rövid videókat.

© 2023 László Tamás
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el