Látványosságok égen-földön...Börgöndön!

"Pezsgett" az égbolt a 2024. szeptember 8-án
megrendezett 29. börgöndi repülőnapon. Az Albatrosz Repülő Egyesület által
szervezett eseményen a látogatók több földi és légi bemutatót megtekinthettek.
A megnyitót követően egy rövid megemlékezést tartottak a tavalyi rendezvény
során légi balesetben elhunyt Rózsavölgyi Vilmosra és Rózsavölgyi Árpádra. Mint a hírekből is ismeretes, a T-28-as repülőgépet vezető pilóták (apa és fia) az egyik manőver során a földbe csapódtak és azonnal életüket vesztették. A "Trojan" ráadásul egy a repülőtér közelében parkoló autó mellé zuhant, megsebesítve annak négy utasát.


Balra fent: az elhunyt pilóták emlékműve, jobbra fent: a Magyar Honvédség H-145M kutató-mentő helikoptere.
Az időjárás még a nyári kánikulát idézte, időnként felerősödő délies
széllel, de ez utóbbi sem nagyon zavarta a programokat. Egyetlen negatívumként
talán azt lehetne felhozni, hogy a délelőtti légi bemutatók nagy része nem túl
jó fényviszonyok között zajlott (ellenfény), így nem volt egyszerű jó minőségű
fénykép- és videofelvételt készíteni. Ez persze nem róható fel a szervezőknek, hiszen a repüléseket csak a megadott légtérben végezhették. A délutáni órákban szerencsére ez a
probléma a Nap vándorlásának köszönhetően megoldódott. A vendégek különleges
repülőgép- és helikopter típusokat láthattak földön és a levegőben. A megnyitó
után nem sokkal el is kezdődtek a légi bemutatók. Elsőként egy H-145M
helikopter mutatta meg magát a nagyközönségnek. Látványos áthúzásokat,
harcászati manővereket láthattak a laikus és a szakértő szemek. Nem kevésbé
volt izgalmas a jó öreg Kamov KA-26-os mezőgazdasági helikopter repülése sem. A
géppel pilótája szemléltette azokat a standard-fordulókat, amiket a
gabona-permetezés során alkalmaznak a hatékonyság növelése érdekében. A
repülőnapon légi akrobatikában sem volt hiány! Ezt a műfajt képviselte a magyar
tervezésű GenPro, az orosz Jak-52-es és a Jak-55 műrepülőgépek. A honvédség
szürke Zlin 242L kiképző repülőgépe szintén látványos figurákat mutatott be. Imreh
Lajos Mi-2-esével szintén ámulatba ejtette a nézőket. "Lujó" úgy
pörgött-forgott a közel 3 tonnás helikopterrel, mintha az egy kis modell lenne.
A látványt füsttel és tűzijátékkal tarkított show-elemek tetézték. Sokak szívét
megdobogtatta a legidősebb fellépő, a kétmotoros Li-2-es utasszállító. A
Goldtimer Alapítvány által felújított gép az egyetlen ilyen típus a világon,
ami repülőképes állapotban van. Minden bel- és külföldi bemutatója osztatlan
sikert arat!


Balra fent: az egyik nagy közönség-kedvenc, a LI-2-es, mögötte a rendőrség MD-902 Explorer helikoptere, jobbra fent: Imre "Lujó" feltűnő festésű MI-2-ese.
Feltűnő jelenség volt a fekete színű sugárhajtásos kiképzőgép, az L-29 "Delfin"is.
Az 1971-ben gyártott repülőnek nem jelentett komolyabb kihívást, hogy füves
kifutópályáról kellett üzemelni.
Nagy büszkeségünkre további két új magyar tervezésű légijármű is megjelent
Börgöndön. Az egyik az Altus motoros vitorlázógép, a másik pedig a
Hungarocopter helikopter volt. Kiváló teljesítménymutatóik miatt mindegyik
hazai fejlesztés előtt ígéretes jövő áll export terén is. Aki figyelmes volt,
még a Li-2-es mögött "megbújó" rendőrségi MD-902-est is észre vehette. A NOTAR
(farokrotor nélküli) kialakítású helikopter sajnos csak körülbelül a repülőnap
közepéig tartózkodott a helyszínen, majd egy látványos kör megtétele után
búcsúzott a közönségtől.
A földi bemutatók
során a látogatók megismerkedhettek a karate küzdősport egyes fogásaival, a
katonai sátrakban láthattak drónokat, különleges műveleti eszközöket. Az autók
szerelmesei is megtalálhatták kedvenceiket, mivel katonai és oldtimer
gépjárművek is képviseltették magukat a rendezvényen. A modellező sátornál
néhány igen érdekes kis repülőgépet lehetett megtekinteni. Közöttük volt olyan
is, melyet lekicsinyített gázturbina hajtott. A szervezők a hangárt is
megnyitották a nagyérdemű előtt. Ide belépve kissé zsúfolt, de annál érdekesebb
látvány tárult az ember szeme elé. Többek között olyan ritka régi típusokat
állítottak ki, mint a MIL Mi-1 katonai helikopter, a MIG-15 sugárhajtású
vadászgép, vagy éppen az építés alatt álló "Nemere" oldtimer vitrolázógép,
melynek eredetijét az 1930-as években Rotter Lajos tervező csapata építette az
1936-os berlini olimpiára. Bizony abban az időben a vitorlázórepülés is
versenyszám volt! A hangárban is állt egy MI-2-es, amibe – a gyerekek
legnagyobb örömére – be lehetett ülni. Aki megéhezett, megszomjazott, a számos
kis büfé egyikében találhatott kedvére való ételeket, italokat, édességeket.


Balra fent: a KA-26-os könnyed "légi balettja", jobbra fent: a GenPro látványos műrepülése sokakat ámulatba ejtett.
A bemutatók között a fellegekbe vágyók sétarepülésen is részt vehettek a
Fly-Coop Kft. AN-2-es repülőgépével, valamint AS-355 és R-44-es helikoptereivel.
A blog szerkesztője is megcsodálhatta Székesfehérvár környékét a gyönyörű
kéthajtóműves Ecureuil-ből.
Összességében elmondható, hogy idén ismét kiváló rendezvényt hoztak össze a szervezők, reméljük jövőre a kerek 30. évforduló alkalmából ismét fantasztikus repülő szerkezeteket csodálhatunk meg.


Balra fent: a futurisztikus külsejű Hungarocopter, jobbra fent: Jakok egymás között (Jak-55 és Jak-52).


Balra fent: a szép vonalú L-29-es, jobbra fent: készül a "Nemere" teljesítmény-vitorlázó replikája.


Balra fent: Székesfehérvár az AS-355-ös helikopterből, jobbra fent: a Robinson R-44-es is szép számmal hordta az utasokat.


Balra fent: a honvédség Zlin 242L kiképző repülőgépe, jobbra fent: a rendezvényre látogatók a katonai drónokkal is megismerkedhettek.
Szöveg, fotó: László Tamás (blog-szerző)
A repülőnapon résztvevő légijárművekről a https://www.youtube.com/@TamasLaszlo-83 oldalon találhatsz rövid videókat.