Fürge, mint a Kolibri...

2024.08.21

Az EC-120B Colibri helikopter bemutatása

Az 1980-as években az Aerospatile vállalat mérnökei felvetették egy helikopter tervezésének ötletét, mely felválthatná a közel 20 éves SA-315 Lama és Sa-341/342 Gazelle típusokat. Így született meg a P120-as projekt, melynek során kínai gyártók közreműködésével kívánták létrehozni az új forgószárnyast. Azonban az áramvonalas törzsű, négylapátos főrotorral és Fenestron faroklégcsavarral ellátott gép csak makett formájában látott napvilágot, mert a tervezetet 1989-ben törölték. Az ötlet azonban mégsem veszett a feledés homályába, mert 1992 októberében az időközben Aerospatiale-ból Eurocopter-ré váló cégcsoport ismét hozzá látott a feladathoz. A gyártásba bevonták a kínai CATIC ( China National Aero-Technology Import & Export Corporation) és a szingapúri STAero (Singapore Aerospace Ltd.) vállalatot is. Az előbbi a munkálatok 24%-át (kabin, üzemanyagrendszer), míg az utóbbi a 15%-át vállalta el (farokrész, ajtók, kompozit részegységek), 61%-ban pedig az Eurocopter készítette az alkatrészeket, fődarabokat, valamint a hidraulika-és elektromos rendszereket, és a gépek összeszerelését.
Az első prototípus 1995 június 9-én emelkedett a levegőbe, sikeresen teljesítve a repülési teszteket. Időközben néhány változtatást eszközöltek a sárkányszerkezeten. A legszembetűnőbb módosítás az volt, hogy a hagyományos csúszótalpakat elakadásmentes hajlított cső-futóműre cserélték. A gép hamar népszerűvé vált a helikopterpilóták körében, így 1998 közepére már 100 darabra érkezett megrendelés. 2002-ben már Ausztráliában is készítették az EC-120-asokat, majd egy évvel később a kínai Harbin Aircraft Industry Group is megszerezte a gyártási jogokat és HC-120 típusjelzéssel kínálták a helikoptert.
Az európai anyavállalat 2014-ben ismét átalakult és már Airbus Helicopters néven készítették gépeiket. 2016-ban azonban az EC-120B eladásai csökkenő tendenciát kezdtek mutatni, így egy évvel később a gyártást leállították az 550.példány után.

Balra fent:  a kaposújlaki hangár előtt pihenve, Jobbra fent: a helikopter modern, áttekinthető műszarfala...


A gép rövid szerkezeti leírása:
A nagyszerű kilátást biztosító kabinban a pilótán kívül 4 fő helyezhető el. Az üléseket úgy alakították ki , hogy egy esetleges durvább leszállás, vagy becsapódás esetén az ütközési energia jelentős részét elnyeljék. A csomagtér az utastér mögött található, ajtaja a törzs jobb oldalán található. Egy kisebb csomagtartót a törzs hátuljában is kialakítottak. A gázturbinás hajtómű a törzs tetején, kissé hátul lett elhelyezve. Két nagyméretű szerelőajtó segíti a hozzáférést. A háromlapátos Speriflex-típusú főrotor és a törzs borítás egyes részei kompozit anyagokból készültek. A faroktartó végén található a "Gazelle" helikopternél először alkalmazott farokrészbe ágyazott nyolclapátos Fenestron faroklégcsavar. A gép zajhatása ez által kisebb és a biztonságot is növeli a megoldás. A csúszótalp egyedi kialakítású hajlított cső, mely nehezebben akad el esetleges terepakadályokban, vagy magasfeszültségű vezetékben kis magasságú manőverezés közben


Fent: A Colibri vezetését a blog-szerző is kipróbálhatta


EC-120B műszaki adatai

Hajtómű: 1 db Turbomeca TM 319 Arrius 2F gázturbina (504 LE)
Magasság: 3,4 m
Hossz: 11,52 m
Főrotor átmérője: 10 m
Üres súly: 960 kg
Max. felszálló súly: 1715 kg
Legnagyobb sebesség: 278 km/h (tilos átlépni)
Legnagyobb utazó sebesség: 226 km/h
Hatótáv: 727 km
Szolgálati csúcsmagasság: 5180 m


Szöveg, fotó: a blog-szerző
Az EC-120B helikopterről rövid videót találhatsz https://www.youtube.com/watch?
v=43WIQxXTJx0 linkre kattintva.

Köszönet Vida Róbertnek a cikk elkészültéhez nyújtott segítségéért!

© 2023 László Tamás
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el