Fürge, mint a Kolibri...

Az EC-120B Colibri helikopter bemutatása
Az 1980-as években az Aerospatile vállalat mérnökei
felvetették egy helikopter tervezésének ötletét, mely felválthatná a közel 20
éves SA-315 Lama és Sa-341/342 Gazelle típusokat. Így született meg a P120-as
projekt, melynek során kínai gyártók közreműködésével kívánták létrehozni az új
forgószárnyast. Azonban az áramvonalas törzsű, négylapátos főrotorral és
Fenestron faroklégcsavarral ellátott gép csak makett formájában látott
napvilágot, mert a tervezetet 1989-ben törölték. Az ötlet azonban mégsem
veszett a feledés homályába, mert 1992 októberében az időközben
Aerospatiale-ból Eurocopter-ré váló cégcsoport ismét hozzá látott a feladathoz.
A gyártásba bevonták a kínai CATIC ( China National Aero-Technology Import & Export Corporation) és a szingapúri STAero (Singapore Aerospace Ltd.)
vállalatot is. Az előbbi a munkálatok 24%-át (kabin, üzemanyagrendszer), míg az
utóbbi a 15%-át vállalta el (farokrész, ajtók, kompozit részegységek), 61%-ban
pedig az Eurocopter készítette az alkatrészeket, fődarabokat, valamint a
hidraulika-és elektromos rendszereket, és a gépek összeszerelését.
Az első prototípus 1995 június 9-én emelkedett a levegőbe, sikeresen teljesítve
a repülési teszteket. Időközben néhány változtatást eszközöltek a
sárkányszerkezeten. A legszembetűnőbb módosítás az volt, hogy a hagyományos
csúszótalpakat elakadásmentes hajlított cső-futóműre cserélték. A gép hamar
népszerűvé vált a helikopterpilóták körében, így 1998 közepére már 100 darabra
érkezett megrendelés. 2002-ben már Ausztráliában is készítették az
EC-120-asokat, majd egy évvel később a kínai Harbin Aircraft Industry Group is
megszerezte a gyártási jogokat és HC-120 típusjelzéssel kínálták a helikoptert.
Az európai anyavállalat 2014-ben ismét átalakult és már Airbus Helicopters
néven készítették gépeiket. 2016-ban azonban az EC-120B eladásai csökkenő
tendenciát kezdtek mutatni, így egy évvel később a gyártást leállították az
550.példány után.


Balra fent: a kaposújlaki hangár előtt pihenve, Jobbra fent: a helikopter modern, áttekinthető műszarfala...
A gép rövid szerkezeti leírása:
A nagyszerű kilátást biztosító kabinban a pilótán kívül 4 fő helyezhető el. Az
üléseket úgy alakították ki, hogy egy esetleges durvább leszállás, vagy
becsapódás esetén az ütközési energia jelentős részét elnyeljék. A csomagtér az
utastér mögött található, ajtaja a törzs jobb oldalán található. Egy kisebb
csomagtartót a törzs hátuljában is kialakítottak. A gázturbinás hajtómű a törzs tetején,
kissé hátul lett elhelyezve. Két nagyméretű szerelőajtó segíti a hozzáférést. A
háromlapátos Speriflex-típusú főrotor és a törzs borítás egyes részei kompozit
anyagokból készültek. A faroktartó végén található a "Gazelle" helikopternél
először alkalmazott farokrészbe ágyazott nyolclapátos Fenestron faroklégcsavar.
A gép zajhatása ez által kisebb és a biztonságot is növeli a megoldás. A
csúszótalp egyedi kialakítású hajlított cső, mely nehezebben akad el esetleges
terepakadályokban, vagy magasfeszültségű vezetékben kis magasságú manőverezés
közben


Fent: A Colibri vezetését a blog-szerző is kipróbálhatta
EC-120B műszaki adatai

Hajtómű: 1 db Turbomeca TM 319 Arrius 2F gázturbina
(504 LE)
Magasság: 3,4 m
Hossz: 11,52 m
Főrotor átmérője: 10 m
Üres súly: 960 kg
Max. felszálló súly: 1715 kg
Legnagyobb sebesség: 278 km/h (tilos átlépni)
Legnagyobb utazó sebesség: 226 km/h
Hatótáv: 727 km
Szolgálati csúcsmagasság: 5180 m
Szöveg, fotó: László Tamás (blog-szerző)
Az EC-120B helikopterről rövid videót találhatsz a https://www.youtube.com/watch?
v=43WIQxXTJx0 linkre kattintva.
Köszönet Vida Róbertnek a cikk elkészültéhez nyújtott segítségéért!