Fából...repülőgép makett


Egészen kisgyermekkorom óta kapcsolatban vagyok a
makett-építéssel, mivel ez a hobbi családunkban férfiágon öröklődik. Nagyapám
fából, édesapám pedig fából, majd műanyag "összeragasztós kit"-ből készített
repülőgépeket és helikoptereket. Úgy vélem az előbbi a makettezés
csimborasszója, mivel ez esetben nem előre legyártott alkatrészekből kell
összerakni a járművet, hanem a tervrajzok alapján sablonokat készíteni, majd
annak segítségével a fadarabokból kifaragni a részegységeket. Tehát mindent a
nulláról kell kezdeni. Éveken át figyeltem, a papa műhelyében, hogyan lesz egy
formátlan hárstömbből repülőgép szárny, vagy éppen törzs. Miután az alapokat
ellestem, magam is próbálkoztam kis fa makettek készítésével, kisebb-nagyobb
sikerrel. Aztán később inkább a dobozos, összerakós fajták felé fordultam (ezek
elkészítése is igen nagy türelmet és kézügyességet igényel). A 2000-es évek
elején aztán egy balsa fa tömb akadt a kezembe. Puhaságát és könnyűségét
megtapasztalva azonnal felötlött bennem a gondolat, hogy mi lenne, ha ebből az
anyagból készítenék makettet. Rögtön kísérletezni kezdtem, hogyan lehet
megmunkálni ezt az amúgy nem túl olcsó fafajtát. A kezdeti elnagyolt
próbadarabok után már igyekeztem minél pontosabban és élethőbben leutánozni az
igazi repülőgépeket és helikoptereket. Hogyan is készül tehát egy fa-makett?
Első lépésként kell egy méretarányos háromnézeti rajz, amint látható a
készíteni kívánt gép oldalról, felülről és elölről. Ezután a rajzot ki kell
vágni főbb részek szerint, ezek szolgálnak majd sablonként. Az alkatrészeket
ezután rárajzoljuk a fára, majd körbe vágjuk azokat. Ezután jöhet a szélek
lecsiszolása, majd a darabok pontos formára faragása és újfent csiszolás,
csiszolás, csiszolás. Ezt követően az alkatrészeket össze lehet illeszteni,
majd ha minden stimmel, jöhet a ragasztás. Ekkor a makett már formát ölt, és
lehet felragasztani az apróbb alkatrészeket. Ha mindezzel megvagyunk, az egész
gép kap egy lakkréteget, amit száradás után újfent csiszolni kell. Ha réseket
látunk azt tömítőpasztával le kell fedni és…igen ismét előkerül a smirgli.
Ezután már csak a festés van hátra. Erre különösen ügyelni kell, mert ekkor
csinosodik ki a makett, de ilyenkor lehet elrontani is! Az utolsó fázisban a
lefestett műremek kap egy utolsó lakk-réteget és már készen is van.
Pepecselős, fűrészporos munka és bizony néha hajókötél idegeket kíván, de
mindenért kárpótolja az embert, amikor a kis repülőgép vagy helikopter végre
olyanná válik, ahogyan azt mi elképzeltük.



Így készül a Mi-6-os helikopter...
Szöveg és fotó: László Tamás (blog- szerző)