"Ezüst sirályok" a Balaton felett...

Junkers F-13-as hidroplánok, mint turisztikai attrakciók az 1920-as években
Az első világháború során már gyakran érkeztek katonai
repülőcsónakok a Balatonra, amikor is a monarchia olasz frontra induló gépei
pihenő és üzemanyag/lőszer feltöltés céljából beiktattak egy leszállást Keszthelyen. Amikor a harcok véget értek, a Trianoni békeszerződés értelmében
mindenféle repülés tiltott volt hazánkban 1922 novemberéig. Azonban amint a
szigorú szabályozást feloldották, megindult a repülőélet újjászervezése és
nemsokára beköszöntött a "hidroplánok aranykora" is . 1922 november 19-én
megalakult az első repülési vállalat, a Magyar Légiforgalmi Rt., majd nem
egészen két hónappal később az Aeroexpress Rt. Ez utóbbi cég cikkünk
főszereplője, melyet Jankovich-Bésán Endre gróf, országgyűlési képviselő
alapított, állami védnökség alatt. A tagok választása a Junkers vállalat
akkoriban nagyon korszerűnek számító F-13-as repülőgépére esett. (Az egymotoros,
fémépítésű, hullámlemez borítású gép nem volt ismeretlen Magyarországon, mivel
az előző évben egy ilyennel érkezett Svájcból Dénesfára IV.Károly, hogy puccsot
hajtson végre és átvegye a hatalmat. A gépeltérítés ugyan sikerült, de a terv
további része nem. A budaörsi csata után Károlyt száműzték Madeira szigetére,
az F-13-ast pedig lefoglalták és később a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe
került).
Az első hidroplán 1922 december 22-én érkezett hazánkba Wilhelm Zimmermann
pilótával a fedélzeten (ő vezette a fentebb említett királypuccs során az
eltérített gépet). Ezt követte nemsokára a többi öt Junkers. A gépek
lajstromjele: H-MACA, H-MACB, H-MACC, H-MACD, H-MACE, H-MACF. Az akkori
külpolitikai helyzet nem tette lehetővé a szomszédos országok felé tervezett
útvonalakat, ezért az Aeroexpress Rt. engedélyt kapott, hogy a Duna és a
Balaton vizéről üzemeltethesse légijárműveit. A gépeket a feladatnak
megfelelően kerekes futómű helyett úszótalpakkal látták el. 1923 tavaszán
megindultak a sétarepülések a főváros felett. Az újdonság tömegeket vonzott
annak idején a Dunapartra. Nem mindennapi látvány volt a híd alatt sebességet
gyűjtő, majd feszálló Junkers. A nagyközönség hamarosan már csak "Ezüst
sirályként" emlegette a repülőgépeket, melyekkel 4-5 utast tudtak szállítani az
akkori időkhöz képest extra kényelemmel (zárt kabin, fonott, párnázott ülések).
5000 koronáért – két elsőosztályú
vonatjegy áráért – bárki megnézhette Budapestet felülről. 1923 júniusában már
Bécsbe is szállítottak utasokat menetrendszerűen a Magyar Légiforgalmi Rt.
Fokker gépeivel egyetemben. A nyár folyamán a vállalat kitalálta, hogy az
akkoriban éledő balatoni túrizmust is be lehetne vonni az Aeroexpress
tevékenységei közé. A repülőgép reggel elindult Budapestről Siófokra, ahol 40
perccel később kiszálltak a nyaralni vágyó utasok, majd a géppel sétarepüléseket
végeztek, majd késő délután indultak vissza a fővárosba. Ezek az oda-vissza utak 80 000 koronába
kerültek. Az első légitaxi június 29-én érkezett meg a Balatonra. Balatonalmádi,
Balatonfüred és Balatonföldvár között is szállították a Junkersekkel a
vállalkozó szellemű nyaralókat. A kikötők pénztáraiban lehetett megvenni a
jegyeket, melyet a nap folyamán felhasználhattak. Az állam a támogatásért
cserébe kötelezte a vállalatot, hogy évente legalább 70 napig üzemeltesse a
balatoni járatokat. 1924 nyarán már teljesen megszokott látvány volt a Balaton
felett repülő hidroplán és a pesti elit egyre nagyobb számban vette igénybe a
gépmadarakat nyaralásához.
Azonban ekkor már gyülekeztek a viharfelhők az Aeroexpress horizontján…
Bármilyen népszerű is volt a turisták körében a vállalat, mégis egyre
gazdaságtalanabbá vált a fenntartása. Mivel továbbra sem tudta bővíteni
külföldi útvonalait (sőt egy idő után már a Budapest-Bécs-Budapest járatot sem
tudták megtartani), és a gazdaságpolitikai helyzet sem kedvezett, a
részvénytársaság lassan, de biztosan a csőd felé lavírozott. 1926-ra teljesen
megszűntek a repülések, és az ígéretesnek induló Aeroexpress lassan öröklétre
szenderült. A gépeket visszavitték Németországba, a dolgozókat elbocsátották. Mindennek
ellenére a cégbíróság csak 1937-ben szüntette meg véglegesen a 10 éve már csak
papíron létező vállalatot, melynél egykor olyan kiváló pilóták repültek, mint
Endresz György a későbbi óceánrepülő, vagy Bánhidi Antal, a Gerle repülőgépek tervezője.


Junkers F-13 műszaki adatai:
Szállítható személyek száma: 1 (pilóta) + 3-4 (utas)
Hajtómű: 1 db Mercedes DIIIA vízhűtéses motor (158 LE)
Hossz: 9,59 m
Magasság: 3,50 m
Szárny fesztávolsága: 14,8 m
Legnagyobb sebesség: 170
km/h
Hatótáv: 1400 km
Szolg. csúcsmagasság: 5000 m
szöveg, fotó és grafika: László Tamás (blog-szerző)
(A fotón a szerző makettje látható)
