Egy rossz döntés még rosszabb következményei...

2001. június 14-én a zágrábi repülőtér előterében egy Cessna
210-es kisgép és hat fős személyzete várakozott egyre türelmetlenebbül. Már kb.
1 órája vártak arra, hogy az időjárási feltételek lehetővé tegyék a
felszállást. Siófokra tartottak volna, ám útvonalukon a meteorológiai szolgálat
erős zivatartevékenységet észlelt. Aztán még némi tétlenséget követően a számos
repült órával rendelkező pilóta – Wittinger Péter- bízva a pozitív változásban,
úgy döntött nekivágnak az útnak. A repülőgép vezetője és a Synergon
Informatikai Rt. vezetőségi tagjai beszálltak a HA-SKY lajstromjelű repülőgépbe
és a felszálló pályára gurultak. Ekkor még úgy tűnt számukra, hogy a rossz
időjárás enyhülhet, legalábbis ki tudják majd kerülni a zivatargócokat.
Felszállás után egyből észak-keleti irányba fordultak és igyekeztek elérni az
utazó magasságot. Az idő azonban csak nem akart javulni, sőt… A látótávolság
egyre kisebb lett, erősödött a csapadék és a környező viharok okozta
turbulencia egyre hevesebben dobálta a Cessnát. A gép pilótája azonban bízva
repülőtudásában – és talán szerencséjében – folytatta az útvonalat. A
léglökések gyakoribbá váltak, a zivatarfelhők összezáródtak a repülőgép körül. A
gép időközben átlépte országunk déli határát de az idő tovább romlott. Aztán
egyszer csak egy erős turbulencia (és lehet, hogy szélnyírás is) hatására a
Cessna 210-es jobb szárnya leszakadt és a gép tehetetlenül pörögve zuhanni
kezdett. A személyzet sorsa abban a pillanatban megpecsételődött… Közben
további fő darabok váltak le a törzsről, ami hosszú másodpercekkel később a
földbe csapódott a Somogy megyei Tapsony település közelében. A tájékoztató
szolgálat radarjáról már Csurgó város közelében eltűnt a repülőgép, ezért
azonnal riadóztatták a földi mentő szolgálatokat. Közben besötétedett, de a keresés
folytatódott. Másnap kora reggeli órákban találta meg a maradványokat egy a
kutatásba bevont helikopter személyzete. A Cessnán utazó hat fő mind életét vesztette,
a gép darabjai nagy területen szóródtak szét a környéken.
Ezt követően közel egy éves vizsgálat következett, hogy kiderítsék mi történt.
A hatóságok végül a kedvezőtlen meteorológiai körülményeket és pilótahibát
jelölték meg a baleset okát illetően. Időről időre felrebbentek kósza hírek a
Cessna 210-es nem megfelelő műszaki állapotáról is, ám ezek végül hivatalosan nem
nyertek megerősítést. A katasztrófában központi szerepet játszó tényező a
zivatarok közelében uralkodó heves turbulencia volt, mely olyan erős fizikai
igénybevételnek tette ki a gépet, melyet annak szerkezeti szilárdsága már nem
bírt elviselni. Az anyag-fáradás következtében pedig levált a jobb oldali
hordfelület. A repülésben pedig örök idejű törvény, hogy a repülőgép és az
időjárás küzdelmében mindig az utóbbi kerül ki győztesen. Jobb tehát messziről
elkerülni a zivatarral fenyegető felhőket, vagy el sem indulni, ha ilyen
eshetőség áll fenn…
Szöveg,grafika: László Tamás (blog-szerző)
Forrás: Index (https://index.hu/pilota/veszhelyzet/cessna/ ), Origó (https://www.origo.hu/itthon/1899/12/20020110lezarult )