Egy rossz döntés még rosszabb következményei...

2024.03.11

2001. június 14-én a zágrábi repülőtér előterében egy Cessna 210-es kisgép és hat fős személyzete várakozott egyre türelmetlenebbül. Már kb. 1 órája vártak arra, hogy az időjárási feltételek lehetővé tegyék a felszállást. Siófokra tartottak volna, ám útvonalukon a meteorológiai szolgálat erős zivatartevékenységet észlelt. Aztán még némi tétlenséget követően a számos repült órával rendelkező pilóta – Wittinger Péter- bízva a pozitív változásban, úgy döntött nekivágnak az útnak. A repülőgép vezetője és a Synergon Informatikai Rt. vezetőségi tagjai beszálltak a HA-SKY lajstromjelű repülőgépbe és a felszálló pályára gurultak. Ekkor még úgy tűnt számukra, hogy a rossz időjárás enyhülhet, legalábbis ki tudják majd kerülni a zivatargócokat. Felszállás után egyből észak-keleti irányba fordultak és igyekeztek elérni az utazó magasságot. Az idő azonban csak nem akart javulni, sőt… A látótávolság egyre kisebb lett, erősödött a csapadék és a környező viharok okozta turbulencia egyre hevesebben dobálta a Cessnát. A gép pilótája azonban bízva repülőtudásában – és talán szerencséjében – folytatta az útvonalat. A léglökések gyakoribbá váltak, a zivatarfelhők összezáródtak a repülőgép körül. A gép időközben átlépte országunk déli határát de az idő tovább romlott. Aztán egyszer csak egy erős turbulencia (és lehet, hogy szélnyírás is) hatására a Cessna 210-es jobb szárnya leszakadt és a gép tehetetlenül pörögve zuhanni kezdett. A személyzet sorsa abban a pillanatban megpecsételődött… Közben további fő darabok váltak le a törzsről, ami hosszú másodpercekkel később a földbe csapódott a Somogy megyei Tapsony település közelében. A tájékoztató szolgálat radarjáról már Csurgó város közelében eltűnt a repülőgép, ezért azonnal riadóztatták a földi mentő szolgálatokat. Közben besötétedett, de a keresés folytatódott. Másnap kora reggeli órákban találta meg a maradványokat egy a kutatásba bevont helikopter személyzete. A Cessnán utazó hat fő mind életét vesztette, a gép darabjai nagy területen szóródtak szét a környéken.
Ezt követően közel egy éves vizsgálat következett, hogy kiderítsék mi történt. A hatóságok végül a kedvezőtlen meteorológiai körülményeket és pilótahibát jelölték meg a baleset okát illetően. Időről időre felrebbentek kósza hírek a Cessna 210-es nem megfelelő műszaki állapotáról is, ám ezek végül hivatalosan nem nyertek megerősítést. A katasztrófában központi szerepet játszó tényező a zivatarok közelében uralkodó heves turbulencia volt, mely olyan erős fizikai igénybevételnek tette ki a gépet, melyet annak szerkezeti szilárdsága már nem bírt elviselni. Az anyag-fáradás következtében pedig levált a jobb oldali hordfelület. A repülésben pedig örök idejű törvény, hogy a repülőgép és az időjárás küzdelmében mindig az utóbbi kerül ki győztesen. Jobb tehát messziről elkerülni a zivatarral fenyegető felhőket, vagy el sem indulni, ha ilyen eshetőség áll fenn…  

Szöveg,grafika: a blog-szerző

Forrás: Index (https://index.hu/pilota/veszhelyzet/cessna/ ), Origó (https://www.origo.hu/itthon/1899/12/20020110lezarult )

© 2023 László Tamás
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el