Egy agresszív "szarvastehén"
A Mi-24 helikopter bemutatása

A Mi-24-es helikopter története az 1960-as évek közepére
nyúlik vissza, amikor a szovjet MIL tervezőiroda mérnökei hozzá láttak egy
korszerű harcihelikopter megalkotásához. Néhány szerkezeti megoldást
(forgószárnyak, erőátvitel, hajtómű, farokrotor) a már meglévő Mi-8-as típusból
vettek át, így a tervezési fázis lényegesen lerövidült. A helikopter
különlegességét az adta, hogy nem csak támadó feladatokra, hanem csapatszállításra
is lehetett alkalmazni. Az akkor még V-24 típusjelű prototípussal 1969
szeptemberében kezdték meg a próberepüléseket. A gép ígéretesnek tűnt, ám az
elkövetkezendő hónapok során számos módosítást kellett eszközölni a
sárkányszerkezetén. A nagyméretű, üvegezett kabinban a pilóta és a
fegyveroperátor egymás mellett kapott helyet, a pilótafülke mögötti térben 8
felszerelt katonát, vagy 680 kg terhet lehetett szállítani. A törzs két oldalán
egy egy segédszárnyra lehetett a nehézfegyverzetet (bombák, rakétablokkok,
gépágyú-konténer) felszerelni. A gép futóművei légellenállás csökkentése érdekében
behúzhatóra készültek. A későbbi módosítások során a helikopter orrába egy
mozgatható 12,7 mm-es géppuskát építettek, és a szárnyak negatív V-állást
kaptak. 1972-től megindult a sorozatgyártás, már MI-24A típusjelzéssel. A szovjet
légierőn kívül néhány afrikai ország is vásárolt a típusból és használta is
őket a helyi konfliktusok során. A nyugat a "Hind" (Szarvatehén) kódnévvel illette
a helikoptert.
1975-ben jelent meg a "D" változat, mely megjelenésében nagyon különbözött
elődjétől. A pilóta és a fegyveroperátor már egymás mögött foglalt helyet (fegyverkezelő
elöl, mögötte és valamivel feljebb pedig a helikoptervezető), az orr-részbe egy
négycsövű JakB-12,7 géppuskát építettek. A helikopter felülmúlta a
várakozásokat, így még abban az évben megkezdték a harcászati próbákat és a
sorozatgyártást. Legnagyobb számban az 1980-as években került bevetésre az
afganisztáni háború során. Az ellenséges Mudzsahedek sokáig rettegték a típust,
azonban a háború második felében már frissen beszerzett vállról indítható
rakétáikkal számos Mi-24-est harcképtelenné tudtak tenni.
A gép továbbfejlesztése lett a V-változat, mely már Sturm rakétákat is vihetett
magával, valamint a P-verzió, amely törzsének jobb oldalára egy mereven
rögzített kétcsövű GS-30K gépágyú került.
A típus exportra szánt változatai a MI-25 típusjelzést kapták. Az 1990-es évek
végén az orosz mérnökök hozzá láttak a helikopter "ráncfelvarrásához", így
született meg a MI-35M (a Mi-24VM export változata). A gép megkapta a MI-28-as
harcihelikopter fő rotorját és X-formájú farokrotorját. A műszerezettségét modernizálták,
kisebb szárnyakkal és rögzített futóművekkel látták el. 2005-től beindult a
típus sorozatgyártása.
1977-ben a Magyar Néphadseregben döntés született a Mi-24-es helikopter
hadrendbe állításáról. Az első négy gép 1978 júliusában érkezett meg
Szentkirályszabadjára, majd 1980-ban ezeket követte még 16 példány és 5 évvel
később újabb 20 darab. A helikopterekkel ezután számos hadgyakorlaton és
légibemutatón vett részt a hadsereg. 1995-ben az egykori NDK-tól "örököltünk" 20 darab
Mi-24-est. A 2000-es évekre egyre több helikopter naptári üzemideje járt le,
így azokat selejtezni kellett. 2017-ben nyolc MI-24-est Oroszországba küldtek
nagyjavításra, melyek két évvel később érkeztek vissza. A gépeket jelentősen
modernizálták: új navigációs rendszereket, éjjellátó berendezést és egyszínű
sötét szürke festést kaptak. Bár két új típussal is bővült a hadsereg
helikopter-állománya a közelmúltban (H-145M, H-225M), a magyar Hind-ok még
valószínűleg néhány évig üzemelhetnek.
Szöveg és kép: László Tamás (blog- szerző)
A képek közzétételét a szolnoki RepTár szakmai gárdája hagyta jóvá, köszönet
érte!
A Mi-24D műszaki adatai:
Szállítható személyek száma: 2 (pilóta/fegyveroperátor)+8 (felszerelt katona)
Hajtómű: 2 db Isotov TV3-117 gázturbina (2x2200 LE)
Főrotor átmérője: 17, 3 m
Hossz: 17,5 m (törzs, lapátok nélkül)
Magasság: 6,5 m
Legnagyobb sebesség: 335 km/h
Szolgálati csúcsmagasság: 4900 m
Legnagyobb felszálló tömeg: 12 000 kg
Hatótáv: 450 km
Fegyverzet: 1 db Jakusev-Borzov JakB 12,7 mm-es géppuska
500 kg bombateher
GUV-8700 vagy UPK-23-250 gépágyúkonténer
UB-16 és UB-32 rakétablokkok
S-24 rakéták
9M17 Flejta rakéták
9K114 Sturm rakéták
R-60 vagy R-60M infravörös rakéták

Mi-24D a szolnoki RepTár szabadtéri kiállításán