"Csíkhúzók"
A kondenzcsík-képződés magyarázata

Ha derűs időben felnézünk az égre, gyakran láthatunk aprónak
tűnő ezüstösen csillogó repülőgépeket, amint hosszú fehér csíkot húznak maguk
után. Megszokott látvány, az ember által átalakított természet része. Ez azóta van így, amióta egyre nagyobb magasságokat
érnek el a repülő szerkezetek. A jelenség nem más, mint a kondenzcsík.
Első tudományos megfigyelésére és leírására 1919 májusában került sor, amikor
egy német pilóta gépével 8700 méteres magasságra emelkedett és a repülő mögött
hosszú "felhőkígyő" jelent meg. A földi szemlélődők kezdetben értetlenül álltak
a dolog előtt (vagyis alatt), amit a gép a magasságának csökkentése után már
nem húzott maga után. A kondenzcsík a szemtanúk szerint később
kiterebélyesedett és még sokáig megmaradt az égen. Nemsokára megszülettek a
többé-kevésbé pontos magyarázatok is. Azt már hamar sejtették a tudósok, hogy a
repülőgép motorjából kiáramló égésterméknek lehet köze csíkhoz. A későbbi
tanulmányok aztán tisztázták a jelenség mibenlétét. Lássuk tehát mi is az a
kondenzcsík:
Tulajdonképpen egy mesterséges felhő. A nagy magasságban repülő gép hajtóműve
az üzemanyag elégetése során széndioxidot, vízpárát, kén- és nitrogénoxidot
valamint korom szemcséket bocsájt ki. A több ezer méteren uralkodó alacsony
légnyomás és kis hőmérséklet lehetővé teszi a jelenség létrejöttét. Amennyiben
megfelelő mértékű a levegő páratartalma a kilökődő kondenzációs magok (korom)
felületén kicsapódik a vízpára, majd azonnal megfagy. Ez a sok milliárdnyi
jégrészecske alkotja tehát a kondenzcsíkot. Amennyiben a légkör azon magassága,
ahol a repülőgép repül telített (nedves), akkor a csík hosszú percekig, akár
órákig is megmaradhat. Ha azonban a levegő száraz, akkor nem, vagy csak nagyon
rövid ideig látható a jelenség. Az is előfordul, hogy a gép nedves, majd száraz
szakaszokon halad át, ekkor a csík szakadozottá válik egyes részeken. Az egyes
légrétegek összetétele folytán a magassággal is változhat a kondenzcsík
kialakulása. A tartósan megmaradók a magassági szelek hatására fokozatosan szétterülhetnek
és cirrus (fátyol) felhővé alakulhatnak.
A kondenzcsíkok szerkezetében időnként hurkokat, szabályos mintázatot lehet
megfigyelni. Ezeket a repülőgép szárnyáról leváló örvények és a gép közelében
kialakult turbulens áramlás okozza, tudományos megnevezése: Crow-instabilitás.
szöveg és kép: László Tamás (blog-szerző)



