Az örökifjú indián

2023.12.13

Az AH-64 Apache helikopter bemutatása



Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az Apache a világ talán legismertebb harci helikoptere, köszönhetően nem csak kiváló teljesítményének, hanem jó PR-jának és médiamegjelenéseinek. Tény, hogy kategóriájában kevés forgószárnyas veheti fel vele a versenyt. A harctéri tapasztalatok alapján folyamatosan továbbfejlesztett gép még a 21. században is meghatározó tényező jó néhány ország légierejében.
Az 1970-es évek elején az amerikai szárazföldi hadsereg úgy vélte ideje kidolgozni a nagy sikerű Bell AH-1 Cobra támadó helikopter modernebb, nagyobb teljesítményű utódját. A korábban magas fejlesztési költségek miatt elbukott AH-56 típushoz hasonló gépet képzeltek el, azonban egyszerűbb kialakítással. Az 1972-ben meghirdetett AAH (Advanced Attack Helicopter) programra öt gyártó jelentkezett, de az utolsó fordulóra csak a Bell YAH-63-as és a Hughes YAH-64-es modellje maradt versenyben. Végül a hadsereg az utóbbi mellett tette le a voksát. Az YAH-64 1975 szeptember 30-án emelkedett először a levegőbe. A kéthajtóműves, négylapátos fő és farokrotorral felszerelt robosztus gép már a próbarepülések során kedvező teljesítményt mutatott. Ahogy sok amerikai helikoptert, így ezt a típust is egy indián törzsről nevezték el, így kapta az Apache (Apacs) becenevet. 1981-ben a három darab előszériás példányt a hadsereg csapatpróbára bocsájtotta, hogy harci teljesítményét is értékelni tudják. Két évvel később megkezdődött az AH-64A sorozatgyártása. 1984-ben a Hughes beleolvadt a Mc Donnell Douglas konszernbe, de a gyártás és a fejlesztés változatlanul folytatódott tovább. A gépet időközben erősebb hajtóművekkel, kompozit rotorlapátokkal és fejlett elektronikai rendszerekkel látták el. Az 1980-as évek végén a mérnökök fejlettönálló tűzvezérlőrendszerrel látták el a helikoptert és műszerezettségét, fegyverzetét is modernizálták. Így született meg az AH-64D Apache Longbow, melynek leg jellegzetesebb ismertető jegye a rotor tetején látható AN/APG-78 lokátor burkolata. A helikopter 1992 áprilisában repült először és öt évvel később már sorozatban gyártották. Ez idő alatt több, mint 200 AH-64A-t alakítottak át D-változatra. 1997-ben a gép gyártását a Boeing defense, Space and Security vállalat vette át.
Az Apache első harctéri bemutatkozására 1989-ben került sor, a panamai invázió során. Nagyobb számban pedig amikor a "Sivaragi Vihar" hadművelet során a kuvaiti erők támogatására Ah-64-eseket is bevetettek az iraki erők ellen. Az Öbölháborús tapasztalatok megmutatták a gép erősségeit-gyengeségeit, ami a további fejlesztések alapját képezte. A délszláv válság során is kivették a részüket a harcokból a gépek az 1990-es évek közepén. Kaposújlaki ideiglenes bázisukról hajtották végre felderítő/támadó bevetéseiket a szerb erők ellen. Ez idő tájt a szerzőnek is alkalma nyílt megtekinteni több példányt is "teljes harci díszben". (2021 nyarán egy fél napig ismét meglátogatták a kaposújlaki repülőteret az Apache-k, egy hadgyakorlat keretében, ekkor készültek a cikk képei.)
2001-ben Afganisztánban és két évvel később Irakban ismét fontos szerepet kaptak az AH-64-esek a páncélosok elleni harcban, feltételezett terrorista állások felszámolásában és az ellenséges hadi infrastruktúra megsemmisítésében. A bevetések során számos Apache kapott súlyos vagy kevésbé veszélyes találatot kézifegyverektől vagy orosz gyártmányú vállról indítható rakétáktól. A veszteségek a harci taktikák újragondolását követelték az amerikai hadvezetés részéről.
2012-ben jelent meg a legutóbbi változat az AH-64E Apache Guardian (korábban AH-64D BlockIII megnevezéssel), mely elődjénél nagyobb teljesítménnyel és hatótávval rendelkezik és elektronikai rendszereit, forgószárnyait is a 21. század igényeihez módosították. Az új helikopter képes ember nélküli légi eszközökkel (UAV) együtt tevékenykedni a harctér felett, módosított futóművei révén nagyobb a túlélőképessége egy esetleges kényszerleszállás esetén. Az Apache Guardian-t még jó 10-15 évig rendszerben kívánja tartani az amerikai hadsereg.
A Boeing már néhány éve dolgozik a típuscsalád további fejlesztésén és a közel jövőben elkezdődhet az AH-64F változat tervezése az FVL (Future Vertical Lift) program keretén belül. A kissé futurisztikus kinézetű helikopter tolólégcsavarral, behúzható futóművekkel, nagy teljesítményű hajtóművekkel és fejlett fegyverrendszerrel, valamint modern műszerezettséggel fog rendelkezni.


AH-64D műszaki adatai:

Személyzet: 1 pilóta + 1 fegyveroperátor
Hajtómű:  2db General Electric T700-GE-701C gázturbina (2x1890 LE)
Főrotor átmérője:  14,6 m
Törzs hossza:  15 m
Magasság:  4,9 m
Üres tömeg:  5300 kg
Max. felszálló tömeg:  9500 kg
Legnagyobb sebesség:  265 km/h
Hatótávolság:  407 km
Szolg. csúcsmagasság:  5900 m
Fegyverzet:
- 1 db 30 mm-es M230 gépágyú az orr-rész alatt
- max. 16 db AGM114 Hellfire levegő-föld rakéta
- max. 76 db Hydra 70 v. CRV7v. APKWS 70 mm-es nem irányítható rakéta
- 4 db AIM-92 Stinger v. AGM-65 Maverick légiharc rakéta

Szöveg, fotó: a szerző



© 2023 László Tamás
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el