A "Tidal Wave" hadművelet

1943-ra a németek számára már kiderült, hogy amennyiben nem
tudnak elegendő üzemanyagot szerezni harci járműveikbe, akkor a háborús vereség
rémével kell szembe nézniük. A keleten elszenvedett sorozatos kudarcok miatt a
kaukázusi olajmezők nyersanyagára sem számíthattak már. Hitler utolsó mentsvára
a romániai Ploesti közelében lévő kőolaj-finomítók voltak, mely a III.
Birodalom "fekete aranyának" egyharmadát termelte. Egy évvel korábban az USAAF
bombázói már csapást mértek a komplexumra, melynek jelentősége most
felértékelődött, így nagyon komoly légelhárítással igyekeztek azt megvédeni. Több
tucat löveget és vadászrepülő különítményeket telepítettek a város környékére.
Jacob E. Smart ezredes felvette egy újabb támadás lehetőségét, melyben ezúttal a
meglepetés ereje játszotta volna a főszerepet, mivel a tervek szerint a
bombázók földközelben repülve támadták volna a célpontot. A veszélyesen
alacsony magasságra azért volt szükség, hogy elkerüljék a német radarok és a
vadászgépek figyelmét. A bevetésre a Consolidated B-24 Liberator repülőgépeket
jelölték ki, mivel ezeknek volt megfelelő a hatótávolsága a hosszú úthoz. A
hadművelet fedőneve Tidal Wave (Szökőár) lett és öt USAAF bombázó osztály (44.,
93. 98., 376. és a 389.) gépeit vonták össze Líbiában. A gépeket kissé át
kellett alakítani, hogy a különleges feladatot egyáltalán végre tudják hajtani, így plusz
üzemanyagtartályokkal, késleltetett időzítésű bombákkal és egyszerűbb
bomba-célzó készülékkel szerelték fel őket. Az akció veszélyesnek ígérkezett,
ezt tudta a szövetséges hadvezetés is, de az olajfinomító annyira kiemelt
jelentőségű célpontnak számított, hogy a tervezők szerint megérte a kockázatot.
Azonban azt nem tudták, hogy ezalatt a németek is felkészültek…
Augusztus 1-én reggel 7 órakor elstartolt az első Liberator a Bengázi melletti
támaszpontról, majd ezt követte a további 176 gép. Teljes rádiócsendet írtak
elő támadás idejéig. A vadászkíséret nélküli kötelék már a bevetés első
szakaszában problémákkal találta szembe magát: az egyik B-24-es motorhiba miatt
kivált és kényszerleszállást hajtott végre a sivatagban, majd még néhány gép is
műszaki hibát jelentett. A Földközi-tenger felett pedig a kötelékvezető bombázó
esetében lépett fel valami komoly nehézség, melynek következtében az a tengerbe
csapódott. Az egység élére álló Liberator (amely pont erre az esetre lett
kijelölve) átvette a navigálást, de ekkor újabb gépek kényszerültek
visszafordulni. A szárazföldet elérve a 2600 m-es Pindosz-hegység állta útjukat, ezen át
kellett emelkedniük. Ekkor viszont sűrű felhőtakaróba repültek, és ekkor
folytatódott a pech-széria. A rossz látási viszonyok miatt a gépek elvesztették
egymást szem elől és a kötelék szétszóródott. Bulgária felett egy vadászgép
észrevette őket és egy sorozatot lőtt az egyik Liberatorra, majd elmenekült. Ekkor már tudták az amerikaiak,
hogy felfedezték őket. A problémák sorát gyarapította, hogy a 376. osztály
parancsnoki gépe - navigációs hiba miatt - délnek fordította csapatát Bukarest
felé. Az ottani légvédelem egyből tüzet nyitott az egységre, így már a
német-román haderő számára is egyértelművé vált a támadás ténye. Az ellenség
mozgósította is vadászgépeit. Az alakulat többi tagja, megtörve a rádiócsendet,
értesítette az eltévedt gépeket, melyek ekkor ráálltak a célra. A finomítók
körzetét elérve tovább romlott a helyzet, mivel a 93. bombázó csoport nem a
terveknek megfelelően északról érkezett a célpont fölé, hanem déli irányból,
ahova a legtöbb légvédelmi üteget telepítették a németek. Az alacsonyan támadó
Liberatorokat elképesztő erejű támadás érte földről és levegőből egyaránt.
Feladatukat tovább nehezítette, hogy az első bombák becsapódása után
keletkezett sűrű füst- és törmelékfelhőn átrepülve sokszor gyakorlatilag vakon
repültek. A nem megfelelő irányból érkező másik rajok pedig akadályozták saját
társaikat. Egymás után zuhantak le a bombázók, némelyiküknek sikerült
kényszerleszállást végrehajtania a közeli mezőkön.
Miután az utolsó repülőgép is kioldotta bombáit, a megtépázott kötelék elindult
visszafelé. Útközben néhány súlyosan megrongált B-24-es Törökországban, Máltán,
Cipruson és Szicíliában kényszerült leszállni. Észak-afrikai bázisukra,
mindössze 92 gép érkezett vissza, ezek nagy része is olyan állapotban, hogy
többé nem lehetett bevetésre küldeni őket. 310 emberük veszett oda az akció során,
a személyzet több, mint 400 tagja megsérült, 108 fő esett fogságba.
A bombázás során több finomítóban jelentős károkat okoztak, azonban ezek nagy
részét néhány hónap alatt helyre hozták a németek és a termelés Románia
kapitulációjáig (1944 augusztusa) folyamatos volt.
szöveg és grafika: László Tamás (blog- szerző)