A Podrute-i mészárlás

Vadászgép kontra fegyvertelen helikopter
Gyerekkoromban az 1990-es évek elején gyakran izgatottan figyeltem a Kaposvár felett alacsonyan elrepülő hófehér olasz helikoptereket, és egy alkalommal volt szerencsém megnézni őket közelről is, mivel édesapám a kaposújlaki repülőtéren dolgozott akkoriban. A személyzet nagyon kedves volt, és még azt is megengedték, hogy beüljek az áhítattal csodált AB-205-be (az amerikai Bell UH-1 olasz licensz-változata). Aztán néhány nappal később apám komor hangvételű telefonhívást kapott az egyik kollegájától: lelőtték az egyik olasz helikoptert… Azt, amiben ülve nemrég még vidáman mutogatta a berendezéseket nekem a pilóta…
1992. január 7-e is egy átlagos bevetési napnak tűnt az
Európai Közösség megfigyelő missziója (European Community Monitor Mission) csapat tagjainak.
A feladat: felszállás a jugoszláviai Belgrádból, majd egy magyarországi
(Kaposújlak) tankolást követően Zágrábban leszállni. A légtér-engedélyek
megkérését követően a két helikopter elindult a megadott útvonalon. A kis
kötelékben elöl repült egy Agusta-Bell 205 helikopter öt fős személyzetével,
ezt követte néhány száz méterrel egy Agusta-Bell 206B (ez pedig az amerikai JetRanger licence alapján készült), melyben négyen ültek. A
gépek fehérre voltak festve, hogy messziről látható legyen, hogy nem harci
helikopterek és fegyverzettel sem rendelkeztek. A repülés azonban így sem volt
veszélytelen, hiszen ebben az időszakban már javában tombolt a délszláv háború.
Az út első szakasza eseménytelenül telt. Miután megérkeztek a kaposújlaki
repülőtérre, tartottak egy kis pihenőt, megtankolták a gépeket, majd ismét
felszálltak. Bár a leadott repülési tervet pontosan követték, a
jugoszláv légi irányítás azt vagy nem kapta meg, vagy nem vették figyelembe. Nemsokkal a horvát határ átlépését követően a
jugoszláviai Bihács közelében lévő radar észlelte a két légijárművet és
riadóztatta a Zeljeva katonai repülőteret, ahonnan két Mig-21-es vadászgép
szállt fel a "behatolók" elfogására. Néhány perc múlva azonban az egyik
repülőgép hajtóműhibát jelentett és visszatért a légibázisra. Emir Sisic
hadnagy nemsokára vizuálisan is észlelte a 600 méteren repülő helikoptereket és
utasítást kért a parancsnokságtól, mit tegyen. A parancs: lelőni a gépeket! A
Mig-21-es először gépágyúval tüzelt az AB-205-ösre, majd egymás után két hőkövető
levegő-levegő rakétát indított a célpont felé. Az első a két helikopter között
robbant, a második telibe találta az elöl haladót, ami azonnal
felrobbant. A vadászgép ezután ráfordult az AB-206-osra, de annak még idejében
sikerült földközelbe menekülni és Pordrute falu mellett sikeres
kényszerleszállást hajtottak végre vele. A túlélőknek nem esett bajuk, azonban az
eltalált gépen mind az öt fő (négy olasz és egy francia katonatiszt) életét
vesztette. Az AB-206-os személyzete pánikszerűen hagyta el a helikoptert a
földet érés után és csak hosszú percek után mertek előmerészkedni fedezékükből,
amikor a Míg-21-es eltűnt a helyszín közeléből. Ezután azonnal a közeli
településre rohantak és telefonon értesítették feletteseiket az eseményekről.
Nemsokára megkezdődött a helyszíni vizsgálat a helyi a jugoszláv hatóságok, a
rendőrség és az Európai Közösség küldöttségének részvételével. A jugoszláv
védelmi miniszter az események hatására azonnal benyújtotta lemondását.
Sisic-et 2001-ben a röszkei határon fogták el a magyar rendőrök, és kiadták az
olasz hatóságoknak. Rómában 15 év börtönre ítélték, de 2006-ban
kiadták Belgrádnak, hogy ott töltse le a büntetésből hátralévő idejét. A szerb hatóságok
azonban két évvel később elengedték. A tragédiában meghalt öt tiszt (Enzo Venturini
hadnagy pilóta, Marco Matta őrmester, másodpilóta, Fiorenzo Ramacci
főtörzsőrmester, Silvano Natale főtörzsőrmester, Jean-Loup Eychenne őrmester)
posztomusz megkapta a Katonai
Bátorságérem Aranyfokozatát, a túlélők pedig az ezüstöt. 2013-ban a
Római Bíróság kötelezte Szerbiát, hogy pénzbeli jóvátételt fizessen az elhunyt
katonák családjainak.

Az AB-205-ös helikopter elindul végzetes útjára a kaposújlaki repülőtérről...
szöveg, grafika és fotó: László Tamás (blog- szerző)
Az írás a wikipedia ezen témával kapcsolatos cikke alapján készült
(https://en.wikipedia.org/wiki/1992_European_Community_Monitor_Mission_helicopter)