A Podrute-i mészárlás

2023.10.29

                                                         Vadászgép kontra fegyvertelen helikopter


Gyerekkoromban az 1990-es évek elején gyakran izgatottan figyeltem a Kaposvár felett alacsonyan elrepülő hófehér olasz helikoptereket, és egy alkalommal volt szerencsém megnézni őket közelről is, mivel édesapám a kaposújlaki repülőtéren dolgozott akkoriban. A személyzet nagyon kedves volt, és még azt is megengedték, hogy beüljek az áhítattal csodált AB-205-be (az amerikai Bell UH-1 olasz licensz-változata). Aztán néhány nappal később apám komor hangvételű telefonhívást kapott az egyik kollegájától: lelőtték az egyik olasz helikoptert… Azt, amiben ülve nemrég még vidáman mutogatta a berendezéseket nekem a pilóta…

1992. január 7-e is egy átlagos bevetési napnak tűnt az Európai Közösség megfigyelő missziója (European Community Monitor Mission) csapat tagjainak. A feladat: felszállás a jugoszláviai Belgrádból, majd egy magyarországi (Kaposújlak) tankolást követően Zágrábban leszállni. A légtér-engedélyek megkérését követően a két helikopter elindult a megadott útvonalon. A kis kötelékben elöl repült egy Agusta-Bell 205 helikopter öt fős személyzetével, ezt követte néhány száz méterrel egy Agusta-Bell 206B (ez pedig az amerikai JetRanger licence alapján készült), melyben négyen ültek. A gépek fehérre voltak festve, hogy messziről látható legyen, hogy nem harci helikopterek és fegyverzettel sem rendelkeztek. A repülés azonban így sem volt veszélytelen, hiszen ebben az időszakban már javában tombolt a délszláv háború. Az út első szakasza eseménytelenül telt. Miután megérkeztek a kaposújlaki repülőtérre, tartottak egy kis pihenőt, megtankolták a gépeket, majd ismét felszálltak. Bár a leadott repülési tervet pontosan követték, a jugoszláv légi irányítás azt vagy nem kapta meg, vagy nem vették figyelembe. Nemsokkal a horvát határ átlépését követően a jugoszláviai Bihács közelében lévő radar észlelte a két légijárművet és riadóztatta a Zeljeva katonai repülőteret, ahonnan két Mig-21-es vadászgép szállt fel a "behatolók" elfogására. Néhány perc múlva azonban az egyik repülőgép hajtóműhibát jelentett és visszatért a légibázisra. Emir Sisic hadnagy nemsokára vizuálisan is észlelte a 600 méteren repülő helikoptereket és utasítást kért a parancsnokságtól, mit tegyen. A parancs: lelőni a gépeket! A Mig-21-es először gépágyúval tüzelt az AB-205-ösre, majd egymás után két hőkövető levegő-levegő rakétát indított a célpont felé. Az első a két helikopter között robbant, a második telibe találta az elöl haladót, ami azonnal felrobbant. A vadászgép ezután ráfordult az AB-206-osra, de annak még idejében sikerült földközelbe menekülni és Pordrute falu mellett sikeres kényszerleszállást hajtottak végre vele. A túlélőknek nem esett bajuk, azonban az eltalált gépen mind az öt fő (négy olasz és egy francia katonatiszt) életét vesztette. Az AB-206-os személyzete pánikszerűen hagyta el a helikoptert a földet érés után és csak hosszú percek után mertek előmerészkedni fedezékükből, amikor a Míg-21-es eltűnt a helyszín közeléből. Ezután azonnal a közeli településre rohantak és telefonon értesítették feletteseiket az eseményekről.
Nemsokára megkezdődött a helyszíni vizsgálat a helyi a jugoszláv hatóságok, a rendőrség és az Európai Közösség küldöttségének részvételével. A jugoszláv védelmi miniszter az események hatására azonnal benyújtotta lemondását. Sisic-et 2001-ben a röszkei határon fogták el a magyar rendőrök, és kiadták az olasz hatóságoknak. Rómában 15 év börtönre ítélték, de 2006-ban kiadták Belgrádnak, hogy ott töltse le a büntetésből hátralévő idejét. A szerb hatóságok azonban két évvel később elengedték. A tragédiában meghalt öt tiszt (Enzo Venturini hadnagy pilóta, Marco Matta őrmester, másodpilóta, Fiorenzo Ramacci főtörzsőrmester, Silvano Natale főtörzsőrmester, Jean-Loup Eychenne őrmester) posztomusz megkapta a Katonai Bátorságérem Aranyfokozatát, a túlélők pedig az ezüstöt. 2013-ban a Római Bíróság kötelezte Szerbiát, hogy pénzbeli jóvátételt fizessen az elhunyt katonák családjainak.

                          Az AB-205-ös helikopter elindul végzetes útjára a kaposújlaki repülőtérről...


szöveg, grafika és fotó: a szerző
Az írás a wikipedia ezen témával kapcsolatos cikke alapján készült
(https://en.wikipedia.org/wiki/1992_European_Community_Monitor_Mission_helicopter)

© 2023 László Tamás
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el