A parancs, az parancs...
Vitéz nemes Molnár László repülő főhadnagy tragikus halála

1944 augusztus 7-e fekete napként került be a hazánkat védő
101/3. "Puma" vadászosztály történetébe, mert ekkor veszítették el – több más
pilótával egyetemben – az egyik legnagyobb tapasztalatú rajparancsnokukat, Vitéz
nemes Molnár László főhadnagyot, az "Oroszlánt". Az még elszomorítóbb volt,
hogy ez a tragédia elkerülhető lehetett volna, ha a vadászirányítás és a
repülőgépek közötti kommunikáció hatékonyabban működik…
Aznap reggel 7 órakor a 23 éves Molnár Laci és társai a veszprém-jutasi
repülőtér barakkjában várták a bevetési parancsot. Sejthető volt, hogy aznap is
jönnek az amerikai bombázók. 1944 nyarát a repülő bajtársak csak az "amerikai
szezonnak" hívták később egymás között, mivel ebben az időszakban érte a
legtöbb szövetséges támadás Magyarországot. Visszatérve augusztus 7-ére: 8
órakor a hangszórókból elhangzott a startkészültség-utasítás, a pilóták és a
szerelők siettek gépeikhez. Nagy volt az izgalom, néhányuknak ez volt az első
bevetése. Nemsokára elrendelték az ülőkészültséget (a pilótáknak a gépben ülve
kellett az indulásra, vagy a készültség lefújására várni). A hangulat egyre
feszültebbé vált, ezt oldandó Molnár Laci némi fekete humorral fűszerezve
odaszólt a gépébe éppen beülő Tobak "Cica" Tibornak, hogy "Jól nézzétek meg
Tobak hadnagyot, mert ez az első bevetése, és ma lelövik, mint egy majmot… !"
Aztán kiadták a startparancsot. Egymás után indultak be a Messerschmittek
motorjai és gurultak is a gépek a felszálláshoz. A rajt Molnár Laci vezette. Néhány
perccel később a kötelék a levegőben volt. Felszállás után nem sokkal megkapták
az utasítást az irányítástól: Amerikai bombázókat támadó német nehézvadászokat
(szárny alatti gépágyúkkal ellátott Bf-109-esek) kell biztosítaniuk. A Balaton
nyugati része felett találkozott a két egység. A "Pumák" pár száz méterrel a
német "Messzerek" mögött repültek. Már egy ideje a levegőben voltak, amikor
néhány magyar pilóta jelezte, hogy 10-12 repülőgépet látnak jóval magasabban
felettük. Laci ezt a tényt közölte a vadászirányítással, és támadási parancsot
kért. A válasz: azok német felderítőgépek, folytassák a biztosítást! A
rajparancsnok többször kért még engedélyt, hogy szembe forduljanak a gyanús
gépekkel, de minduntalan elutasították. Mindenki egyre idegesebb lett, mert a
vadászpilóták ösztöne jelezte, hogy valami rossz dolog van készülőben. Nem is
tévedtek, mert néhány másodperccel később elszabadult a pokol! A "német
felderítőgépek" valójában amerikai Mustang-ok voltak és teljes tűzerejükkel
lecsaptak a két kötelékre. Az eltérő hullámhossz miatt Laci nem tudta rádión
figyelmeztetni a még mindig gyanútlanul repülő németeket, ezért gázt adott és
néhány sorozatot eléjük lőtt, hogy térjenek már magukhoz. De ekkor már késő
volt, az egyik támadó Laci gépe mögé zárkózott és tüzet nyitott. A vezérgép
egyből "bekapta" a találatokat és vékony füstcsíkot húzva zuhanni kezdett.
Eközben a szövetségesek céllövészetet végeztek a német
nehézvadászokra, legtöbbjüket le is lőtték a magyar pilóták minden igyekezete
ellenére. Valóságos mészárlás vette kezdetét! Eközben Molnár Laci zuhanással
igyekezett gépét menekíteni, de egy P-51-es (vagy ugyanaz, amelyik először
rátámadt) ismét üldözőbe vette. A "Messzer" ekkor már végzetes találatokat
kapott és valószínűleg pilótája is megsérült. Káld település környékén ledobta
a kabintetőt, hogy elhagyhassa irányíthatatlanná vált repülőgépét. A többi
"Puma" pilóta továbbra is ádáz légiharcot vívott az ellenséggel és eközben szem
elől vesztették parancsnokukat. A küzdelemben Nyemec János gépét is találat
érte, aki ugyan sikeresen elhagyta Messerschmittjét, de ejtőernyőjén ereszkedve lelőtték az
amerikaiak. Molnár Laci is kiugrott (vagy kiesett) az égő Bf-109-esből, de az
alacsony magasság és súlyos sérülései miatt már esélye sem volt sikeresen
földet érni, egy erdős területen érte a halál (elestének körülményeiről még ma
is folynak a kutatások).
A magyar gépek az összecsapást követően visszatértek a veszprémi repülőtérre.
Aznap négy kiváló pilótát vesztett el az osztály, viszont Tobak "Cica" a
jóslattal ellenben megúszta a harcot, sőt a háborút is túlélte. Vitéz nemes
Molnár László gépének roncsait másnap találták meg, amikor egy futárgéppel a
légiharc helyszínét átfésülték, nem sokkal később földi maradványai is
előkerültek. A 25 légigyőzelmes pilóta összesen 132 bevetésen vett részt mind a keleti
fronton, mind Magyarországon. A pilótát a soporonbánfalvai temetőben helyezték
örök nyugalomra, fejfáját egykori repülőgépének légcsavarja díszíti. A haza
védelmében játszott kiemelkedő szerepének elismeréseként végső nyughelyét a
Nemzeti Sírkert részévé nyilvánították.

Szöveg, fotó, grafika: László Tamás (blog-szerző)
(A címképen Molnár gépe látható - a szerző
makettje)
A cikk főként B. Stenge Csaba: Elfelejtett hősök – A Magyar Királyi Honvéd Légierők ászai a második világháborúban ( Zrínyi Kiadó, 2016) című könyve alapján készült.