A "Repülő tojás" karrierje

2023.09.28

A Hughes / MD-500 helikopter bemutatása

Az MD-500-as helikopter a repülést szeretők körében nagy elismertségre tett szert az évtizedek során, kiváló teljesítménye, könnyű kezelhetősége és megbízhatósága okán. Pályáját az 1960-as évek elején kezdte, amikor az amerikai hadsereg LOH (Light Observation Helicopter) programjára a Hughes vállalat hozzálátott egy könnyű, 4 személyes, gázturbinás hajtóművel ellátott megfigyelőhelikopter kifejlesztéséhez. A 369-es modell (katonai megjelölése YOH-6A volt) 1963 február 27-én teljesítette első felszállását. Már a prototípus is beváltotta a hozzá fűzött reményeket, így a hadsereg is érdeklődést mutatott a gép iránt. Két évvel később az YOH-6A nyerte el a tendert a rivális Bell és Fairchild-Hiller cégek típusaival szemben. Miután néhány módosítást eszközöltek a sárkány-szerkezeten, meg is kezdődhetett a sorozatgyártás OH-6A típusjelzéssel. Az éles harci bevetésre sem kellett sokáig várni, 1966-ban már Vietnamban teljesített szolgálatot a gép. Kezdetben főleg megfigyelő, tüzérségi támogató feladatokat láttak el vele, majd a háború későbbi szakaszaiban már támadó bevetéseket is végrehajtottak. Az UH-1 Huey helikopterek kíséretét is OH-6-osok látták el nagy részben, sokszor az AH-1-esekkel együttműködve. A gép hivatalos beceneve a "Cayuse" (amerikai népcsoport) volt,  de a személyzetek általában csak "Loach" (Csíkhal) névvel illették utalva fürgeségére, vagy "Flying Egg"-nek (Repülő tojás) becézték egyedi törzsformája miatt. Megbízhatósága és egyszerű karbantartása okán a pilóták, szerelők kedvelték a típust. Az 1960-as évek végén a Hughes elkészítette a  polgári piacra szánt változatot is 500U, később 500C (369C) típusjelzéssel. A helikopter a civil vállalkozások és magán személyek körében is hamar népszerűvé vált, így 1976-ban megalkották a módosított 500D (369D) változatot, mely az addigi Y-alakú farokrész felyett T-vezérsíkot kapott, erősebb hajtóművel és 5 lapátos főrotorral látták el. Ennek katonai változata a "Defender" lett, melyet irányított és nem-irányított páncéltörő rakétákkal, géppuskákkal, gépágyú-konténerrel lehetett felszerelni. 1982-ben jelent meg az 500E (369E) változat, mely jelenleg is gyártásban van. A helikopter orr- és farokrészét módosították. Továbbfejlesztése az 530F (369F) lett, melynek fő-és farokrotor átmérőjét megnövelték, erősebb hajtóművet kapott, hogy a magasan fekvő vagy forró hőmérsékletű helyeken is megbízhatóan lehessen üzemeltetni. A '80-as évek közepén a gyártást a Mc Donnell Douglas vette át, majd 1999-től az MD Helicopter Holdings Inc. A katonai változatok (AH-6, MH-6) egy részének készítését a Boeing Rotorcraft Systems vállalta át. Az MD Helicopters jelenlegi palettáján az MD-500E, MD-530F és annak harcászati változata a "Cayuse Warrior"  szerepel.
Érdekes mozzanat a Hughes/Mc Donnell Douglas vállalat történetében a NOTAR koncepciójú helikopterek tervezése és gyártása. Az 500-as modell alapjain kifejlesztett gépen elhagyták a farokrotort és helyette egy vastagabb farokgerendán kivezetett nagy nyomású levegő és a főrotor leáramlása révén létrejövő Coanda-hatás biztosította a főrotor forgató nyomatékának kiküszöbölését. Ezen levédett tervezési eljárás alapján készült el az MD-520N, majd a meghosszabbított törzsű MD-600N változat. Az 1990-es évek közepén megjelent MD-900/MD-902 "Explorer" pedig már egy teljesen új konstrukció volt mind sárkányszerkezet, mind meghajtás tekintetében.
Hazánkban 1985-ben jelent meg az MD-500-as első példánya, amikor az akkori Repülőgépes Szolgálat (R.SZ.) megvásárolta a később HA-MSA lajstromjellel ellátott gépet. Két évvel később érkezett még hét darab, majd újabb két év elteltével három helikopter. Főleg sétarepülési/légitaxi feladatokat végeztek velük, de a mezőgazdasági munkákból is kivették a részüket. Az R.SZ. megszűnésével magánvállalkozók üzemeltették a helikoptereket. 1990-91-ben a rendőrség is beszerzett hat MD-500-ast, melyek némelyike még ma is repül. Sajnos a magyar polgári repülésből egy kivételével az összes gép eltűnt az 1990-es években (egy balesetben megsemmisült, a többit eladták). 


MD-500E főbb műszaki adatai:

Személyzet: 1 pilóta+ 4 utas
Hajtómű: 1 db Allison (később Rolls-Royce)
250-C20B gázturbina (420LE)
Hossz: 9,4 m
Magasság: 2,6 m
Főrotor átmérője: 8,1 m
Legnagyobb sebesség: 282 km/h
Szolg. csúcsmagasság: 4877 m
Hatótáv: 429 km

OH-6A Cayuse szerkezeti ábrája

Svéd Hughes 500 D mezőgazdasági berendezéssel egy budaörsi bemutatón az 1980-as évek közepén

                                                        Magyar rendőrségi MD-500E és pilótafülkéje

Szöveg fotó, grafika: a blog-szerző
További az MD-500-assal kapcsolatos cikkeket találhatsz a https://md-500-asok-a-vilagban.webnode.hu oldalon

© 2023 László Tamás
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el