A kétszintes légibusz

2024.10.15

Az Airbus A-380-as bemutatása


Ha felnézünk az égre egy kevéssé felhős napon, számos utasszállítót láthatunk a fejünk felett elrepülni. Kis szerencsével – vagy ha figyeljük valamelyik radaros applikációt, akkor tudatosan – megfigyelhetünk időnként egy, a többi géptől jóval nagyobb, négyhajtóműves gépet. Ez pedig a jelenlegi legnagyobb civil légiforgalomban használt repülőgép, az Airbus A-380-as. Méreteiben megelőzi a Boeing 747 Jumbo Jetet is, melyet manapság már jobbára már csak a teherszállítási szektorban üzemeltetnek.

Az 1980-as évek közepén az Airbus konzorcium mérnökeinek fejében felmerült a gondolat, hogy a vállalat elkészíthetne egy hasonló, vagy még nagyobb méretű utasszállító repülőgépet, mint az amerikai Boeing 747-es. 1988 nyarán hozzá láttak a fejlesztéshez. Időközben a vállalat vezetői belátták, hogy egyedül nem tudják a gépet megalkotni, ezért a munkálatokba bevonták a francia Aéropstiale, az angol British Aerospace, a német Deutsche Aerospace AG, valamint a spanyol CASA vállalatokat. Az 1990-es franborough-i repülőkiállításon az Airbus bemutatta a terveket a nagyközönségnek. 1994-re megszületett az A3XX elnevezésű projekt, mely egy négyhajtóműves, kétszintes, széles törzsű repülőgépet vázolt fel. Tíz évvel később elkészült az első prototípus, mely első repülését 2005 április 27-én hajtotta végre. A négyórás tesztrepülésen minden az elképzeléseknek megfelelően alakult. A további próbarepülések és az adminisztrációs folyamatok lezárulta után az A-380-as 2006 decemberében megkapta a légialkalmassági bizonyítványt, részt vehetett a közforgalomban. Az első sorozatpéldányt a Singapore Airlines vehette át és 2007 október 25-én teljesítette a gép az első menetrend szerinti járatát (Szingapúr-Sydney). Bár az üzemeltető vállalatok elégedettek voltak az A-380-assal, jó néhány megrendelést mégis visszavontak, és ez nem tett jót a gyártásnak. Gazdaságossági okokból ezért 2021 decemberében 251 példány megépítése után a gyártást leállította az Airbus.
A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren (Ferihegy) 2011 október 2-án szállt le első alkalommal az óriásgép, nagy médiafigyelem közepette. A Lufthansa A-380-asa két órát vendégeskedett hazánkban, ez idő alatt a sajtó dolgozói megtekinthették kívül-belül a különleges repülőt. 

A gép szerkezete:

Az utasszállító gépek között egyedülálló módon az A-380-asnak két szintes utastere van a törzs teljes hosszában. A repülőgépet két fős személyzet irányítja, rajtuk kívül 544 fő szállhat a fedélzetre. Legalul található a hatalmas poggyásztér. A pilótafülke az alsó szint elején kapott helyet (a B747-essel ellentétben, ahol az "emeleten" található a kabin). Egyéni igény szerint az utastérben klub helyiséget, tárgyalót, minden kényelemmel ellátott hálófülkét is be lehet rendezni.
A szárnyakban és törzsben is számos üzemanyagtartály található, ezek teszik lehetővé a több ezer kilométeres útvonalak megtételét. A szárnyak alatt alakították ki a négy darab Trent hajtóművet befogadó gondolát. A gépnek négy fő futóműve és egy orr-futóműve van. A legnagyobb terhet a két belső - törzshöz csatlakoztatott - futó viseli, így ezekre hat-hat kereket szereltek, még a külsőkre – melyek a szárnyba húzódnak vissza – négy kereket kaptak. Az orrfutó két kerékkel lett ellátva.



Műszaki adatok:

Hajtómű: 4 db Trent 970-84/970B-84 gázturbina (348 KN)
Magasság: 24,09 m
Hossz: 72,72 m
Szárny fesztáv: 79,75 m
Üres tömeg: 285 t
Legnagyobb felszálló tömeg: 575 t
Utazó sebesség: 903 km/h
Legnagyobb sebesség: 1020 km/h
Szolg.csúcsmagasság: 13 100 m
Hatótáv: 14 800km

Szöveg, fotó, grafika: László Tamás (blog-szerző)

.

© 2023 László Tamás
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el