A kétszintes légibusz
Az Airbus A-380-as bemutatása

Ha felnézünk az égre egy kevéssé felhős napon, számos
utasszállítót láthatunk a fejünk felett elrepülni. Kis szerencsével – vagy ha
figyeljük valamelyik radaros applikációt, akkor tudatosan – megfigyelhetünk
időnként egy, a többi géptől jóval nagyobb, négyhajtóműves gépet. Ez pedig a
jelenlegi legnagyobb civil légiforgalomban használt repülőgép, az Airbus
A-380-as. Méreteiben megelőzi a Boeing 747 Jumbo Jetet is, melyet manapság már
jobbára már csak a teherszállítási szektorban üzemeltetnek.
Az 1980-as évek közepén az Airbus konzorcium mérnökeinek fejében felmerült a
gondolat, hogy a vállalat elkészíthetne egy hasonló, vagy még nagyobb méretű
utasszállító repülőgépet, mint az amerikai Boeing 747-es. 1988 nyarán hozzá
láttak a fejlesztéshez. Időközben a vállalat vezetői belátták, hogy egyedül nem
tudják a gépet megalkotni, ezért a munkálatokba bevonták a francia Aéropstiale,
az angol British Aerospace, a német Deutsche Aerospace AG, valamint a spanyol CASA
vállalatokat. Az 1990-es franborough-i repülőkiállításon az Airbus bemutatta a
terveket a nagyközönségnek. 1994-re megszületett az A3XX elnevezésű projekt,
mely egy négyhajtóműves, kétszintes, széles törzsű repülőgépet vázolt fel. Tíz
évvel később elkészült az első prototípus, mely első repülését 2005 április
27-én hajtotta végre. A négyórás tesztrepülésen minden az elképzeléseknek
megfelelően alakult. A további próbarepülések és az adminisztrációs folyamatok
lezárulta után az A-380-as 2006 decemberében megkapta a légialkalmassági
bizonyítványt, részt vehetett a közforgalomban. Az első sorozatpéldányt a
Singapore Airlines vehette át és 2007 október 25-én teljesítette a gép az első
menetrend szerinti járatát (Szingapúr-Sydney). Bár az üzemeltető vállalatok
elégedettek voltak az A-380-assal, jó néhány megrendelést mégis visszavontak,
és ez nem tett jót a gyártásnak. Gazdaságossági okokból ezért 2021 decemberében
251 példány megépítése után a gyártást leállította az Airbus.
A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren (Ferihegy) 2011 október 2-án szállt le első alkalommal az óriásgép, nagy médiafigyelem közepette. A Lufthansa A-380-asa két órát vendégeskedett hazánkban, ez idő alatt a sajtó dolgozói megtekinthették kívül-belül a különleges repülőt.
A gép szerkezete:
Az utasszállító gépek között egyedülálló módon az A-380-asnak két szintes
utastere van a törzs teljes hosszában. A repülőgépet két fős személyzet
irányítja, rajtuk kívül 544 fő szállhat a fedélzetre. Legalul található a
hatalmas poggyásztér. A pilótafülke az alsó szint elején kapott helyet (a
B747-essel ellentétben, ahol az "emeleten" található a kabin). Egyéni igény
szerint az utastérben klub helyiséget, tárgyalót, minden kényelemmel ellátott
hálófülkét is be lehet rendezni.
A szárnyakban és törzsben is számos üzemanyagtartály található, ezek teszik
lehetővé a több ezer kilométeres útvonalak megtételét. A szárnyak alatt
alakították ki a négy darab Trent hajtóművet befogadó gondolát. A gépnek négy
fő futóműve és egy orr-futóműve van. A legnagyobb terhet a két belső - törzshöz
csatlakoztatott - futó viseli, így ezekre hat-hat kereket szereltek, még a
külsőkre – melyek a szárnyba húzódnak vissza – négy kereket kaptak. Az orrfutó
két kerékkel lett ellátva.

Műszaki adatok:
Hajtómű: 4 db Trent 970-84/970B-84 gázturbina (348 KN)
Magasság: 24,09 m
Hossz: 72,72 m
Szárny fesztáv: 79,75 m
Üres tömeg: 285 t
Legnagyobb felszálló tömeg: 575 t
Utazó sebesség: 903 km/h
Legnagyobb sebesség: 1020 km/h
Szolg.csúcsmagasság: 13 100 m
Hatótáv: 14 800km
Szöveg, fotó, grafika: László Tamás (blog-szerző)
.