A bajtársiasság iskolapéldája

1944 február 1-én a keleti fronton egy bátor magyar pilóta
páratlan hőstettet hajtott végre, mellyel kivívta saját-és szövetséges társai
tiszteletét is.
Az aznapi bevetésre négy pilóta volt kijelölve két géppárban: Dálnoki Kenyeres Miklós
hadnagy – Debrődy György "Debcsi" hadnagy valamint Tóth "Drumi" Lajos hadnagy és
Molnár László "Oroszlán" hadnagy. A rajt Kenyeres vezette. A bevetési légtérbe
érve szovjet vadászgépek csaptak le rájuk és ádáz légi harc vette kezdetét. Az
egyik vörös csillagos gépnek sikerült "beülnie" Debrődy gépe mögé és sorozatai
nyomán a Messerschmitt motorja kigyulladt. Kenyeres látván bajtársa és barátja
szorult helyzetét, azonnal az ellenséges vadász után eredt és sikeresen
lelőtte. Debrődy nagy nehezen talált egy elég nagynak ígérkező terepszakaszt és
hasra szállt sérült gépével. A rajparancsnok örömmel nyugtázta a sikeres
kényszerleszállás tényét, de jókedve hamar elmúlt, mikor meglátta, hogy szovjet
katonák közelítenek a közeli erdőből a mezőn heverő Messerschmitt-hez. Alacsonyan
áthúzott felettük és néhány sorozatot lőtt feléjük. Aztán támadt egy – saját
bevallása szerint is – őrültnek tűnő ötlete: mi lenne, ha leszállna Debrődy
mellé és saját gépével kimenekítené…?
A gondolatot tett követte, Kenyeres levette a gázt, kiengedte a futóműveket és
a fékszárnyakat és megcélozta az ideiglenes leszállómezőt. Megfordult fejében,
hogy még az utolsó pillanatban is meggondolhatja magát és visszatérhet a
repülőtérre, hiszen valószínűleg senki nem tudná meg a dolgot, de aztán
elhessegette ezt a gondolatot és a feladatra koncentrált. Nem ígérkezett
sétagaloppnak, amire vállalkozott. Vajon nem túl mély a hóréteg? Nincsenek
gödrök és egyéb akadályok? De ezeken nem sok ideje volt elmélkedni, mert már le is
huppant a "Messzer" a talajra és nem túl hosszú kigurulás után megállt a roncs gép közelében. Miklós intett "Debcsinek", hogy gyorsan
rohanjon oda hozzá. A szovjet katonák össztűz alá vették őket, ezért igencsak
sietniük kellett. Kenyeres ledobta a vadászgépről a kabintetőt, mindketten
levették zubbonyukat és ejtőernyőjüket, mert a Bf-109-es még egy embernek
is eléggé szűkös volt, nem hogy kettőnek. Debrődy beült az ülésbe, bajtársa
pedig az ölébe. Egyikük kezelte az oldalkormány-pedálokat, míg a másik a
botkormányt, fékszárnyat és a gázkart. Mikor ráadták a teljesítményt, a
DB-605-ös motor felbőgött és a "Messzer" egyre gyorsabban, bukdácsolva gurulni
kezdett a majdnem térdig érő hóban. Már majdnem sikerült elemelkedniük, mikor
egy keresztben húzódó árkot vettek észre maguk elött. A fékszárny
"belenyitásával" sikerült átugraniuk felette, majd további sebességet gyűjtve
végre sikerült felszállniuk. A futóművet nem tudták behúzni, mert a
kezelőkarjához nem fértek hozzá. Mire visszaértek az umanyi repülőtérre, már
teljesen átfagytak és elgémberedtek a végtagjaik a hideg és a menetszél miatt,
ennek ellenére határtalanul boldogok voltak, hogy sikerült kimenekülniük az
oroszok kezei közül. Amikor a földi személyzet meglátta a "kabrió Messzert", és
benne a két pilótát, alig akartak hinni a szemüknek. Ilyen mutatványt addig és
azután sem hajtott végre senki a világon BF-109-essel! Nem csoda, hogy nagy
volt az ünneplés a leszállás után, Kenyeres Miklós bátor cselekedetéért megkapta
a német I.osztályú Vaskereszt kitüntetést (Lovagkeresztre is felterjesztették),
valamint a Magyar Tiszti Arany Vitézségi Érmet és Horthy Miklós Kormányzótól a
"Bátorság Érmet".
A sors keserű fintora, hogy két nappal később egy légiharc során Kenyeres gépét
lőtte le egy orosz és ki kellett ugrania ejtőernyővel. Debrődy sajnos nem tudta
végrehajtani barátja bravúrját, mert az erdős területen semmilyen leszállásra
alkalmas hely nem volt. Kenyeres Miklós szovjet hadifogságba került, és csak a
háború után találkozhatott újra a két bajtárs.
Szöveg, grafika: László Tamás (blog-szerző)