64 nap a levegőben !
1958 december 4-én
hajnalban levegőbe emelkedett a las vegas-i McCarran Field repülőteréről a "Hacienda Hotel" névre keresztelt Cessna
172-es John Wayne Cook pilótával és Bob Timm játékautomata-szerelővel a
fedélzetén. Céljuk nem kevesebb volt, mint hogy addig repülni, amíg csak az ő és
gépük teljesítőképessége engedi. A repülést Judy és Warren "Doc" Bailey a las
vegas-i Hotel Hacienda tulajdonosai szponzorálták, így remélve nagyobb hírnevet
szállodájuknak. A Cessnát egy teljesen új 145 LE-s Continental motorral
szerelték fel, melyet a Continental Motors Corp. ajánlott fel a rekordkísérlethez.
A gép speciális átalakítása közel egy évet vett igénybe. A Cessna aljára egy 95
gallonos extra üzemanyagtartályt szereltek, melyet repülés közben egy földi
kísérő autóból fel lehetett tölteni egy szivattyú és egy hosszú töltőkábel
segítségével. A rekord-repülés alatt 128 alkalommal tankoltak ilyen módon.
Ekkor a másodpilóta a gépből félig kilépve illesztette és stabilizálta a
tömlőt, ami embert próbáló és kicsit sem veszélytelen feladat volt. Nem volt
könnyebb helyzetben a pilóta és az üzemanyagot szállító sofőr helyzete sem,
mert nagyon nehéz volt tartani a két jármű azonos sebességét a benzinfelvétel
alatt. Az olajszűrőket repülés közben is cserélni tudták egy ügyes
átalakításnak köszönhetően. A 39. napon a generátor meghibásodott, így a
továbbiakban kézi erővel kellett pumpálni a szárnyakba lévő tankokba az
üzemanyagot. A pilóták 4 óránként felváltva aludtak és bár elég puritán
körülmények között, néhány liter víz segítségével még mosdani és borotválkozni
is tudtak a szűk kabinban, melyből a jobb első és a hátsó üléseket az
átalakítás folyamán kiszerelték. Az élelmiszereket és italokat az
üzemanyagfelvételek során továbbították kötelek segítségével a kísérő teherautó
fedélzetéről. A rekordrepülés már néhány nap után elég unalmassá vált, minthogy
ugyanazokat a köröket tették minduntalan a repülőtér közelében. Karácsonykor
Timm a reptér felett elrepülve kis ejtőernyőre erősített cukorkákat szórt 6
éves kisfiának. Bár működött a fedélzeten robotpilóta, nem lehetett teljesen
"magára hagyni" a repülőgépet, ezért a 20. nap körül már nagyon elfáradtak a
pilóták a mindössze 4 órás pihenők és az állandó motorzaj miatt. Bár január
23-án elérték célkitűzésüket, úgy döntöttek, hogy még egy kis ideig a levegőben
maradnak. A repülés utolsó harmadában meghibásodott a robotpilóta, majd a
fordulatszámmérő, kabinfűtés-szabályzó végül a leszállófényszórók. Mivel a
motor teljesítménye is ingadozni kezdett, február 7-én, 64 nap, 22 óra és 19
perc folyamatos repülést követően földet értek kiindulási reptéren. A
rekordrepülés nagy sajtóvisszhangot kapott annak idején, bizonyítva a kis Cessna 172-es strapabíró képességét és pilótáik rátermettségét. A kaland után Bob Timm
visszatért játékautomata-szerelő munkájához, John Wayne Cook pedig folytatta
pilóta karrierjét. Gépük jelenleg a McCarran nemzetközi
repülőtér várótermében tekinthető meg eredeti állapotát tükröző festésével

Tankolás a rekord repülés közben...
Szöveg és kép: László Tamás (Blog- szerző)